Zamki nad Loarą

Dolina Loary to miejsce cudowne, w części wpisane od 2000 roku na Listę Unesco. Jest tam ponoć 300 zamków i pałaców, ogrom, no my widzieliśmy tylko kilka zamków nad Loarą, tak bym tam pojechała na tydzień cały i naszym tempem urządziła zwiedzanie, to by zamków na liście odwiedzonych przybyło 🙂

Obiekty są gotyckie i renesansowe, wszystkie piękne, co na zdjęciach wszędzie mieliśmy okazję zobaczyć. Nasze cztery zamki odwiedzone też bardzo ładne, niektóre nad rzeką inne nie, a jeden stoi wprost na rzece - Chenonceau. To zamek kobiet, historycznie zawsze należał do kobiety i kontynuacją tej tradycji jest fakt, że rządzą tu kwiaty. W każdej komnacie, holu, salonie ogromny bukiet kwiatów żywych, cudne to naprawdę. Nawet w kuchni w podziemiach też bukieciki, wśród kwiatów sporo konwalii, bo we Francji jest zwyczaj, że na 1 maja komus kogo się lubi daruje się konwalie. Wokół zamku też pełno kwiecia. W ogóle otoczenie zamku Chenonceau jest bardzo przyjemne, jest tu stara, XVI-wieczna farma, ze zwierzątkami, roślinami uprawnymi i oczywiście kwiatami.

Zamek Chenonceau
ogrody

Kolejne miejsce to miasteczko Ambois - bardzo piękne kamienne miasteczko turystyczne też z zamkiem i domami w skałach. Tutaj mieszkał Leonardo da Vinci pod koniec swego życia, król Francji ściągnął go tutaj dla upiększenia Doliny Loary, mieszkał tu ostatnie 3 lata swego życia i tutaj w pałacyku zmarł. Pełno tu sklepików z pamiątkami, to konieczne miejsce do odwiedzenia nad Loarą.

Tego dnia odwiedziliśmy też słynną winiarnię Plou&Fils w Chambre, działa od 1508 roku i podobno od tego czasu przechodzi z ojca na syna. Teraz też prowadzi ją ojciec z dwoma synami. Degustacja win w ilości dość dużej sprawiła, że cały autokar miał wyśmienity humor 🙂

Ostatni dzień na wycieczce spędziliśmy w miasteczku Blois, też z zamkiem, w którym zachowała się jedyna we Francji gotycka sala nie sakralna, bardzo ładna, jak i cały zamek. W tym miasteczku był też targ ze wszystkim, m.in. owocami morza, mięsem z oczami, serami lokalnymi, głownie kozimi itp. Tutaj też były piękne katedry, stare i majestatyczne.

Na koniec, już w drodze powrotnej odwiedziliśmy zamek Chambord - chyba jeden z najpiękniejszych. Dawny "domek myśliwski" - tak ogromny, że praktycznie nikt w nim na stałe nie mieszkał nigdy, bo nie sposób było go utrzymac i ogrzać, używano tylko podczas królewskich polowań, które odbywają się tu do dziś, tylko dla Vipów 🙂 Jedyną osobą która mieszkała tu przez kilka lat był polski król Stanisław Leszczyński, ot taka ciekawostka. Jak do tego doszło? Jego córka Maria Karolina została żoną króla Francji -  Ludwika XV, do którego należał zamek Chambord. I taka nasza piękne wycieczka dobiegła końca…

/"Domek myśliwski/"
Zamek Blois
2015-05-01

01 czerwiec 2015 13:54

Aniu i inni , wino prosto z dystrybutora  piliście ?

bo we Francji , Wlochy stoja  takie dystrybutory ( jak na stacji CPN)

z ktorych mozna  kupowac na litry .

mlode tanie i dobre wino .

Uwaga - skutek uboczny.- glowa ciezka od niego jest 2 dni

Karol

07 maj 2015 20:20

Tak, u nas też podrywały brata wyższego 🙂 Przewodniczka z jego powodu wybiera tą winiarnię 🙂 Tak troszkę inny plan, ale tam tyle rzeczy że nie wiadomo co wybrać 🙂 A my spaliśmy w Wersalu więc blisko mieliśmy, a na tym cmentarzu to byłam dawno temu jak w Paryżu było Taize. Dolina jak piszesz - sielanka...

07 maj 2015 17:49

Fakt,ta sama winiarnia:-) Pogodę choć raz trafiliśmy upalną. Było fantastycznie. Dolina Loary to niezapomniane zamki i pałące wśród pieknych ogordów,wokół niezliczone winnice, po prostu sielsko-anielsko. A w winnicy,haha,trochę podrywałyśmy przystojnych winiarzy. Zaszumiało w głowach po degustacji wina...A może to oni nas podrywali?;-) No i  przebieg mojej wycieczki był chyba nieco odmienny w szczegółach niż Waszej. Nie byliśmy w Wersalu, zwiedzaliśmy zaś cmentarz Pere la Chaise.

06 maj 2015 19:39

Chętnie sobie przypomniałam Twoją wycieczkę 🙂 I widzę, że w tej samej winiarni byliśmy 😉 Mieliście lepszą pogodę, choć po ostatnim dniu w autokarze już wiem, że gorąco jeszcze utrudniłoby tą wycieczkę 🙂 Tak czy owak jesteśmy zauroczeni i zachwyceni 🙂

06 maj 2015 16:19

Wspaniała wyprawa.Francja to kraj,który nieustannie mozna odkrywać na nowo. Twoje fotografie oczywiście przypomniały mi moją wycieczkę z 2011 r. i z przyjemnością pogrążyłam się we wspomnieniach.

06 maj 2015 12:25

🙂 się nie ukrywali, gdzieś tam na Forum pisałam że jedziemy, ale sporo postów, to się gubią niektóre w tłumie 🙂

Avatar użytkownika Barsolis Karol Turysta Kulturowy

Francja jest piekna i tajemnicza ( jak kobieta )

przepikna wyprawa -tylko pozazdroscic wypada.

w  2006 r "krecilem sie " po tych okolicach

pozdrawiam Karol

PS .

teraz juz wiemy gdzie ukrywali sie wlasciciele portalu

pod koniec kwietnia i na poczatku maja  2015 = FRANCJA

06 maj 2015 11:46

Dziękuję Wam, z Rainbowsa też były, my byliśmy z Indexu, do obiadokolacji też dostawaliśmy winko, i to dość sporo, bo każdy karafkę, więc po dwie lampki wychodziło, tak więc humory dopisywały 🙂 A na szczęście autokarem, to oboje mogliśmy sobie pić spokojnie 🙂 Ja już byłam we Francji trzeci raz, Łukasz drugi, ja zawsze we Francji zakochana, a Dolina Loary to w ogóle, mogłabym tam jutro zamieszkać 🙂

06 maj 2015 11:19

Byliśmy z Rainbow Tours 3 lata temu w Paryżu i w 3 zamkach nad Loarą. Coś pięknego.

06 maj 2015 11:16

Piękne zamki.Najbardziej mi z zewnątrz podoba się zamek Chenonceau i ten park wokół.Winka też bym skosztował.Zaraz mi się przpomniał obiad w Harrachowie jak dostalismy gratis do obiadu czeski likier ziołowy .Żona wypiła dwa kieliszki bo ja kierowca i też zrobiło jej się wesoło.