gdańsk oliwa w jeden dzień

, mirosław

Dzisiejszy dzień postanowiliśmy spedzić na spokojnie,a że jest to nasz ostatni dzien urlopu więc większość zaplanowanych atrakcji zdążyliśmy już zobaczyć.Pozosta la nam tylko oliwa do zwiedzenia.W naszej wycieczce połączyliśmy przyjemne z pożytecznym,dla siostrzenicy przyjemne(ogród zoologiczny) dla nas pożyteczne(archikatedra i park oliwski).

Pierwsze kroki kierujemy do największego ogrodu zoologicznego w polsce(a myślałem że wrocław ma największe z o o),uroczyste otwarcie gdańskiego zoo nastąpiło 1 maja 1954 roku.I do dnia dzisiejszego obejmuje swoim zasięgiem ponad 100hektarów.Schronienie znalazło tutaj ponad 180gatunkow zwierząt co na możliwości ogrodu robi imponujące wrażenie.Po przekroczeniu bramy ogrodu udajemy się śladem łap(można zwiedzać z o o również za pomocą ciuchci,my wybraliśmy spacer),poruszając się od jednego wybiegu do drugiego mamy możliwość zobaczenia różnych gatunków zwierząt,a pomiędzy mijanymi wybiegami mamy możliwość podziwiania ptaków i gadów w jednym budynku(węże,żółwie,papugi),a gdy po drodze dotarliśmy do drugiego budynku okazało się iż są tam motyle.Idąc wyznaczoną alejką podziwiamy pozostałe zwierzęta(żubry,misia,lwy,wielbłąda,lamy i inne )szybko mija nam czas.Ani się obejrzeliśmy a dotarliśmy do konca ogrodu,jak się pózniej okazało zwiedzanie ogrodu zoologicznego zajęło nam 4h.Postanawiamy udać się jeszcze do archikatedry aby ją zobaczyć.osobiście byłem pod dużym wrażeniem.

Początki kościoła sięgają 1186 r. Stanowił siedzibę książąt gdańskich, archikatedra Oliwska została utworzona w 1831 roku, kiedy Rząd Pruski zlikwidował Opactwo, a ostatni przeor mianowany został pierwszym proboszczem parafii w Oliwie. We wnętrzu katedry są 23 ołtarze, przeważnie o dużej wartości artystycznej. Reprezentują trzy style architektoniczne- renesans, barok (w większości) i rokoko.W obejściu znajduje się kaplica św. Krzyża, zwana też kaplicą Opacką. Jest to najstarsza spośród kaplic w katedrze. Pod nią znajduje się krypta biskupia, gdzie pochowani są biskupi gdańscy.Zwiedzając katedrę mamy możliwość z blisko zobaczyć wszystko.Po zwiedzeniu całego wnętrza archikatedry nasuneła mi się taka myśl(która katedra ładniejsza ta w oliwie czy ta w lublinie)sam niewiem.Nając jeszcze zapas czasowy postanowiliśmy zobaczyć z bliska park oliwski.Mijając bramę wejsciową wkraczamy w inny świat.Wędrójąc wyznaczonymi ścieżkami mijamy palmiarnię(niestety w remoncie),grotę szeptów,wodospad,pałac opatów(z braku czasu niezwiedzamy wnętrz),wszystkie mijane atrakcje odciskają na nas swoje piętno.(szkoda że musimu opuścić już ten park).Itak pęlni pozytywnych wrażeń kończymy zwedzanie oliwy.Teraz tylko pozostał nam szczęśliwy powrót na kwaterę,a jutro szczęśliwy powrót do domu.