Chojnice i Człuchów, czyli megapozytywne zaskoczenie i delikatne rozczarowanie

Chojnice, Marcin_Henioo

W roku 2018 z uwagi na sprawy zawodowe, nie mogliśmy pozwolić sobie na jakieś dalsze wyjazdy wakacyjne. W związku z tym, postanowiliśmy pojeździć sobie wakacyjnie „wkoło komina”. Czyli do miejsc najczęściej bardzo blisko nas, a nigdy przez nas nie odwiedzonych.

Tym razem wyjechaliśmy na weekend do Chojnic, Człuchowa, Bytowa i Kościerzyny. Pierwszy dzień weekendu to Chojnice i na koniec Człuchów.

Chojnice, Marcin_Henioo

Chojnice. Miasto tyle razy przez nas omijane, może nie szerokim łukiem, ale jednak. Miasto, które nas megapozytywnie zaskoczyło! Tak jak Brodnica, Jarosław czy Sandomierz.

Ale po kolei. W Chojnicach widzieliśmy praktycznie wszystko to, co warte zobaczenia:

- Rynek z pięknym neogotyckim Ratuszem i fontanną nawiązującą do klasycyzmu,

- Bazylikę pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela z XIV w.,

- Barokowe kolegium pojezuickie z kościołem Zwiastowania NMP z XVIII w.,

- Średniowieczne mury miejskie z bramami: Wronią, Szewską, Kurzą Stopą i Człuchowską,

- budynek Starostwa,

- spichlerze przy ulicy Krótkiej,

- wieżę ciśnień,

- oraz pomnik tura, naturalnej wielkości, który stoi przy bramie Człuchowskiej.

Ten ostatni został wykonany ze złomowanych części samochodowych. Autorem dzieła jest Jarosław Urbański, rzeźbiarz pochodzący z Chojnic. Jego tur szybko stał się jednym z symboli miasta i bohaterem wielu pamiątkowych zdjęć z Chojnic. Jak można się domyślić, tur został tu postawiony z uwagi na to, iż zwierzę to znajduje się w herbie miasta.

Szczerze mówiąc, nie wiadomo która z atrakcji wymienionych powyżej podobała nam się najbardziej, gdyż – podkreślam raz jeszcze – Chojnice zaskoczyły nas bardzo pozytywnie, i wiele z nich wydały nam się czymś wartym zobaczenia. Niestety, czasu nie wystarczyło na zwiedzenie muzeum. Ale czas był na dobrą obiadokolację za to.

Chojnice, Marcin_Henioo

Z Chojnic pojechaliśmy do Człuchowa, gdzie mieliśmy nocleg w fajnym hoteliku. Jak ktoś chciałby namiary, mogę dać w wiadomości prywatnej. Po rozpakowaniu się, udaliśmy się na zamek. Jest to najlepsza atrakcja tego miasta. Jest w nim dużo do zwiedzania, fajne miejsce krótko mówiąc. Polecam. Kilka słów na temat zamku (za wikipedią): zamek człuchowski – zamek krzyżacki, drugi po Malborku pod względem wielkości zamek Zakonu. Był najtrudniejszym do zdobycia obiektem na Pomorzu, był również siedzibą komtura i konwentu krzyżackiego. Rezydował w nim Ulrich von Jungingen i Konrad von Wallenrode.

Do dziś przetrwały fragmenty murów obronnych i wieża główna. Od 2008 r. na zamku trwają prace archeologiczne prowadzone przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie prac odsłonięto dziedziniec i piwnice dawnych skrzydeł Zamku Wysokiego. Odnaleziono 200 tysięcy eksponatów w tym bullę papieża Grzegorza XI i srebrne monety z połowy XVII wieku. W latach 2014-2015 przeprowadzono adaptację budynku na potrzeby muzeum. W ramach prac zaadaptowano dodatkowe kondygnacje dawnego kościoła ewangelickiego, przebudowano i zagospodarowano wieżę, dziedziniec bramny i dziedziniec zamkowy. W celu udostępnienia obiektu osobom niepełnosprawnym zainstalowano windy. Przebudowany zamek stał się siedzibą Muzeum Regionalnego. Dodam tylko jeszcze, że z wieży zamkowej rozciąga się piękny widok na miasto i okolice, warto tam wejść.

Z zamku udaliśmy się już „na miasto”, ale przyznam szczerze, że nie umniejszając niż Człuchowowi, daleko mu do Chojnic… Człuchów słynie z corocznego Boogie Festivalu, który odbywa się latem.

Po zjedzeniu kolacji na mieście, wróciliśmy już o zmierzchu na nasz nocleg.

2018-08-04

10 styczeń 2020 16:04

[cytuj autor='Maciej A'] W Człuchowie w dzieciństwie byłem na wczasach. Ciekawie byłoby znów zobaczyć. Chojnic nie kojarzę. Nawet ładnie wygląda to na Twoich fotkach Edytowano: 2020-01-10 10:19:38 [/cytuj]

Dzięki za miłe słowa :-)

[cytuj autor='MaciejW'] Niezła wyprawa i fajnie to wszystko wygląda. Pozdrawiam  [/cytuj]

Dziękuję za miłe słowa :-)

10 styczeń 2020 16:03

[cytuj autor='Joanna'] Fajnie, że zostaliście pozytywnie zaskoczeni, a że nie wszędzie tak jest... Mówi się trudno i zwiedza sie dalej. [/cytuj]

Dokładnie ;-)

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Pięknie Marcinie, miejsca, które na nas czekają dopiero 🙂 Chojnice faktycznie bardzo atrakcyjne dla mnie się wydają, a Człuchów, miasteczko jakich wiele, jest jakiś zabytek, a reszta, jak piszesz, nie powala, to się często zdarza, że potencjał miasta jest trochę nie wykorzystany... [/cytuj]

Dokładnie tak jest Ania, z moim miastem na ten przykład...

10 styczeń 2020 16:02

[cytuj autor='marian'] Zwiedziłeś miejsca,które rok temu i ja poznałem.Chętnie powspominałem.Chojnice też na nas zrobiły dobre wrażenie i zamek w Człuchowie jest godny polecenia. [/cytuj]

Również polecam, jak najbardziej :-)

10 styczeń 2020 10:18

Edytowano: 2020-01-10 10:19:38

09 styczeń 2020 20:49

Niezła wyprawa i fajnie to wszystko wygląda.