Beskid Śląski - łatwa trasa z Przełęczy Szarcula na Stecówkę

Stecówka

Cudowna, bajkowa wręcz sceneria zimowych gór wprawiła nas w fantastyczny nastrój. Gdy tylko zobaczyliśmy prognozę pogody, mówiącą, że po wielu burych dniach, ma nastać ten jeden piękny ze słoneczkiem, zaplanowaliśmy szybki wypad w Beskid Śląski. Wybraliśmy się na spacer w stylu slow, łatwą i przyjemną trasą, za to w ślicznej, zimowej aurze.

Beskid Śląski w zimowej aurze
Przełęcz Szarcula

Ja od września nie domagam, Amelia jest czwarty raz chora odkąd poszła do przedszkola, a ja razem z nią. Dlatego to był taki wypad, żeby sobie za bardzo nie zaszkodzić, ale też podbudować nastrój 🙂 Wyszło znakomicie, bo w górach od razu poczułam się fantastycznie, te widoki leczą, polecam! 🙂 Nasza trasa wiodła z Wisły Czarne, musieliśmy podjechać serpentynami obok Zameczku Prezydenta aż do Przełęczy Szarcula (759 m n.p.m.), gdzie czeka bezpłatny parking. Stąd ruszyliśmy już z buta na Stecówkę w Istebnej. Można poruszać się czerwonym Głównym Szlakiem Beskidzkim, przez las, albo asfaltową ścieżką. Asfaltu w górach nie lubię, ale tym razem nie było go nawet widać spod śniegu 🙂 Szlak natomiast był nieprzetarty i przykryty kopnym śniegiem, a moczyć się nie chcieliśmy, dlatego wybór był prosty. Szliśmy niby asfaltem, a tak naprawdę śniegiem, tyle, że ubitym. Szło się super, bez wiatru, w słońcu, wzniesienia i spadki łagodne, toteż nie zmęczeni, po godzinie dotarliśmy do Stecówki (760 m n.p.m.), po drodze robiąc kilka przystanków, również na wieży/ambonce widokowej 🙂

Szarcula
Szarcula widok z wieży widokowej

Na Stecówce czekają ładne widoki, drewniany kościółek MB Fatimskiej leżący na Szlaku Architektury Drewnianej, choć nie jest bardzo stary, a nieco dalej na czerwonym szlaku również bacówka. To element Szlaku Kultury Wołoskiej, latem wypasa się tu owce w dawnej tradycji mieszanej. Gazdowie z okolicy oddają bacy swe owce i tak wymieszane pasą się całym wielkim stadem przez cały sezon pod opieką bacy, by wczesną jesienią wrócić do swych gazdów. Ciekawostką jest też, że Stecówka słynie z unikalnych świerków istebniańskich, pochodzących ze skrzyżowania świerków syberyjskich i alpejskich. Niedaleko kościółka stoi rozbudowywane schronisko turystyczne.

Leży na Szlaku Architektury Drewnianej
Kościółek na Stecówce pochodzi z XX wieku
Stecówka w Istebnej
Bacówka na Stecówce

Jeśli jesteście spragnieni spokoju, cudnych widoków i chcecie wyrwać się na chwilę od szarości dnia codziennego, gorąco polecam Wam taki spacer w górach. Beskid Śląski jest ku temu idealny, a nasza trasa wyjątkowo łatwa i przyjemna. Tym bardziej, że blisko stąd do Wisły, z malowniczym Jeziorem Czerniańskim i wodospadem, nad którymi też na chwilkę się zatrzymaliśmy 🙂 Parkingi są tutaj bezpłatne, przy jeziorze trochę mały, ale zimą nie powinno być problemów. Pospacerowaliśmy tez chwilę w Wiśle Dziechcinka, na promenadzie nad królową polskich rzek, gdzie czeka ładny park i most wiszący.

Jezioro Czerniańskie z lotu ptaka, a raczej Ziemka
Jezioro Czerniańskie w zimowej szacie
Wodospad w Wiśle, kiedyś miejsce było bardziej dzikie
Wisła Dziechcinka
Szarcula
Trasa na Stecówkę
Stecówka
Kościółek na Stecówce
Czerwony szlak do bacówki na Stecówce
Bacówka na Stecówce
Wracamy na Szarculę
Wisła Czarne
Jezioro Czerniańskie
Wisła
Wisła Dziechcinka

06 luty 2022 19:31

Niesamowite fotki. Zima daje uroku.Chciałoby się tam być.

26 grudzień 2021 17:23

Jaka piękna zima, jakie piękne widoki... Po prostu cudownie, aż się chce tam być...

20 grudzień 2021 12:32

Baśniowe widoki. Wierzę, że działają leczniczo.

16 grudzień 2021 23:18

Bardzo uroczo. Taka zimowa wyprawa to i dla zdrowotności i sił i dawki optymizmu dodaje.

15 grudzień 2021 11:13

[cytuj autor='Swarve']Super wycieczka. Ale wam zazdroszcze tego sniegu...[/cytuj]

Dzięki 🙂 Spadło dużo, choć akurat topnieje. Pozdrawiam 🙂

15 grudzień 2021 11:08

[cytuj autor='Południowa Hania']przepięknie, wręcz bajkowo, dużo zdrowia dla was![/cytuj]

Dziękujemy Haniu, tak było bajkowo 🙂

[cytuj autor='Roman Świątkowski']Moje przegapienie przez piękne fotki. Skalki są fajne. Romku bardziej uważniej oglądaj zdjecia 🙂Edytowano: 2021-12-11 16:54:00[/cytuj]

Hehe spoko 🙂

Swarve
14 grudzień 2021 15:29

Super wycieczka. Ale wam zazdroszcze tego sniegu...

11 grudzień 2021 17:56
Konto użytkownika zostało usunięte
11 grudzień 2021 16:53

Moje przegapienie przez piękne fotki. Skalki są fajne.

Romku bardziej uważniej oglądaj zdjecia 🙂

Edytowano: 2021-12-11 16:54:00

11 grudzień 2021 14:55

[cytuj autor='Roman Świątkowski']Bajka, nie raz tam moje nogi poniosły. Czlowiek nigdy nie ma za dużo a piękne miejsca można odwiedzać zawsze i ro kilka razt. Na fotkach nie widze skalek znajdujacych się na Przel. Szarcula fakt szliscie drogą a skałki na szlaku ale z drogi widać[/cytuj]

Są skałki na jednym zdjęciu, tam, gdzie jest też ława i słońce 🙂 No kiedyś latem będziemy chcieli do nich podejść, teraz było za dużo śniegu 🙂

10 grudzień 2021 15:09

10 grudzień 2021 13:50

[cytuj autor='Maciej A']Pamiętam ten szlak z lata. Wtedy mi się podobało bardzo, ale zima umagicznia dodatkowo wszystko. PiknieZdecydowanie takie widoczki mogą wzmocnić i lekarze powinni dawać na receptę :-)A Wam zdrówka życzę, bo ten rok niestety znów nie jest zbyt dobry pod tym względemMy też falami łapiemy infekcje . Lenka w szkole, Żonka jest nauczycielką. Chwilowo nigdzie się nie ruszamy[/cytuj]

Dzięki Macieju, super, że się podoba, a Lenka już w szkole? Czas szybko leci. Zdrówka dla Was również 🙂