19. Czerwone Wierchy od Ciemniaka.

, Janek
Wyruszamy z Kir, osiedla Kościeliska, popularnego punktu wypadowego wycieczek górskich w tym rejonie.
Zielonym szlakiem przechodząc przez Bramę Kontaka dochodzimy rozległą doliną do końca Wyżnej Kiry Miętusiej. Przed mostem skręcamy w lewo do Doliny Miętusiej, i po chwili wchodzimy na czerwony szlak po mostku na Miętusim Potoku. Wspinamy się bardzo ostro w górę idąc lasem Rokitniaki wchodzimy na grzbiet Adamicy.
Dochodzimy do malowniczej polany Upłaz i przez las górnoreglowy wchodzimy na Wyżną Rówień, gdzie znajduje się przepiękna skała o nazwie Piec.
Idziemy dalej pośród kosodrzewiny i bogatej roślinności halami, gdzie kiedyś wypasano owce, dochodząc do Chudej Turni. Rozdziela ona Dolinę Kościeliską od Miętusiej.
Teraz tylko strome podejście na Twardy Upłaz, skąd także dalej stromo na Ciemniak.
Dochodzimy do granicy polsko-słowackiej.
Na Ciemniaku nasępuje załamanie głównej grani Tatr o 90 stopni.
Z Ciemniaka schodzimy na Mułową Przełęcz i wchodzimy na najwyższy szczyt Czerwonych Wierchów Krzesanicę.
W południowych ścianach Krzesanicy od słowackiej strony odkryto około 50 jaskiń.
Z Krzesanicy schodzimy łagodniejszym rozległym zboczem na Litworową Przełęcz i dalej idąc czerwonym szlakiem wzdłuż granicy wchodzimy na Małołączniaka.
Rozciągają się stąd wspaniałe widoki zarówno na Tatry Zachodnie jak i Tatry Wysokie z Gerlahem, Krywaniem, Rysami i Świnicą.
Wspaniale prezentuje się stąd położone tak blisko a 1000m niżej Zakopane i całe rozległe Podhale.
Z Małołączniaka przez Małołącką Przełęcz schodzimy na Kopę Kondracką i zostawiwszy główną grań Czerwonych Wierchów, żółtym szlakiem schodzimy na widoczną w oddali, zawsze zatłoczoną Kondracką Przełęcz / opisy Kopy Kondrackiej i Kondrackiej Przełęczy znajdują się w mojej wycieczce nr.17 'Giewont i Kopa Kondracka z Kuźnic"/.
Żółtym szlakiem skręcamy w lewo i stromą ścieżką wśród kosodrzewiny schodzimy do Doliny Małej Łąki. Wspaniale się stąd prezentuje szczególnie skalisty wierzchołek Małego Giewontu z prawej strony, a z lewej Mnichowe Turnie.
Szlak robi się łagodniejszy i wchodzimy na jedną z najpiękniejszych tatrzańskich polan, Wielką Polanę, pokrytą różnokolorową roślinnością.
Dochodzimy do skrzyżowania szlaków przy wylocie z Doliny Małej Łąki i skręcając w lewo czarnym szlakiem kierujemy się w stronę Przysłopu Miętusiego.
Jest to niewielka szeroka przełęcz w kształcie płaskiego siodła, na której to przełęczy jest usytowany ważny węzeł tatrzańskich szlaków turystycznych.
Jest także dobrym miejscem widokowym na Giewont, Czerwone Wierchy, Kominiarski Wierch, Halę Stoły i Zadnią Kopkę.
Dalej czarnym szlakiem docieramy do mostku na Miętusim Potoku, skąd wchodziliśmy na Ciemniak, zamykając jednocześnie pętlę naszej dzisiejszej całodziennej wędrówki.
Teraz tylko Wyżna Kira Miętusia i wracamy do Kir, miejsca początku naszej dzisiejszej eskapady, dziękując Stwórcy za dzisiejszą piękną pogodę.