świętokrzyskie dymarki

, mirosław

Tym razem wybrałem się do województwa świętokrzyskiego,aby zwiedzić najstarsze sanktuarium w polsce.Sanktuarium to znajduje się na Świętym Krzyżu.

Więc moją wycieczkę rozpoczynam w miejscowości Huta Szklana dokąd dojeżdzam busem,a następnie albo meleksem albo jak cała grupa idę pieszo,droga asfaltowa więc idzie się lekko.Po drodze mijamy wejście na Gołoborze oraz wieżę przekaznikową całą we mgle.Po dotarciu na Św.Krzyż sanktuarium jeszcze tonie w mgle.

, mirosław

Po sanktuarium oprowadza nas pani przewodnik,dzięki czemu dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy(relikwie krzyża świętego,oraz historię benedyktynów i kościoła).Po zwiedzeniu sanktuarium mamy czas dla siebie,więc idę do krypt,oraz zwiedzam okolice sanktuarium.A następnie drogą krzyżową zwaną również drogą królewską udajemy się przez las do miejscowości Nowa Słupia gdzie przy tutejszym muzeum odbywa się impreza lokalna o nazwie Dymarki Świętokrzyskie.Każdy w wlasnym zakresie mógł zwiedzać cały teren imprezy(pokazy fechtunku,rzemiosła,zielarstwa,garncarstwa),a główną atrakcją imprezy było rozbijanie dymarki(pieca do wypalania rudy żelaza).Po imprezie całą grupa spotyka się w wyznaczonym miejscu i ruszamy w drogę powrotną do domu.