Kazimierz Dolny - romantyczny spacer we dwoje

Kazimierz Dolny

Być w okolicy i nie odwiedzić Kazimierza Dolnego to grzech 😉 Z radością znów stanęliśmy w progu tego miasta, bo jest cudne i niezwykle klimatyczne. To zdecydowanie jedno z moich ulubionych miejsc w Polsce! To był taki romantyczny, wieczorny wyskok we dwoje. Dziewczyny zostały w noclegu, a my wyskoczyliśmy na kawę i piękny spacer 😉 Słońce cudnie oparło się na tutejszych cudach architektury, podziwialiśmy je z rozkoszą. Zaparkowaliśmy na jednym z kilku płatnych parkingów, przy zamku. Lepsza jest opcja opłaty na cały dzień 20 zł, ale że wieczór się zbliżał, to zapłaciliśmy godzinowo (5 zł/h).

Zamek, którego ruiny dziś dumnie górują nad miastem, ufundował król Kazimierz Wielki, ale niech Cię to nie zwiedzie. To nie na jego cześć nazwano tak miejscowość. Stało się to jeszcze wcześniej, w XII wieku, gdy książę Kazimierz Sprawiedliwy przekazał te ziemie norbertankom. I to jego imię zostało uwiecznione w nazwie Kazimierza. A dlaczego Dolny? Bo leży w dolnym fragmencie biegu rzeki Wisły. W górnym, tuż przy Krakowie, istniał wtedy inny Kazimierz - dziś to jego słynna żydowska dzielnica. Ponad zamkiem wznosi się jeszcze starsza od zamku baszta. Niegdyś była to latarnia rzeczna, palący się na szczycie stos ułatwiał żeglugę po Wiśle.

Kazimierz Dolny zamek
Kazimierz Dolny

Poprzez kościół farny schodzimy na majestatyczny rynek - główny plac miasta. Upodobali sobie to miejsce artyści, ale i wszyscy, którym estetyka obca nie jest. Miejsce jest magiczne! Uwielbiam spacery w takich miastach, ale i na kawę miło przysiąść. Zrobiliśmy to w Kawiarni Rynkowej, z ładnym widokiem na cały plac. Przesiadywali tu od zawsze artyści, a jeden z nich przygarnął kiedyś miejscowego kundelka Werniksa. Wiele lat z nim spędził w przyjaźni, a gdy miał już Werniks słusznych psich lat 16, zapozował do pomnika, który od 2000 roku stoi niedaleko kawiarni. Pogłaskaliśmy jego mordkę, więc na pewno do Kazimierza wrócimy 😉

Kazimierz Dolny pies Werniks

Obok niesamowitych kamienic Przybyłów na rynku (takiej fasady chyba nie znajdziesz w całej Polsce) przechodzi się na Mały Rynek z kramami. Koronki, kapelusze, sukienki... tylko popatrzyłam 😉 Gdziekolwiek nie pójdziesz w Kazimierzu Dolnym, to zobaczysz coś ładnego. To w ogromnej mierze zasługa architekta Karola Sicińskiego, który kierował powojenną odbudową Kazimierza Dolnego. Warto o tym pamiętać. Chcieliśmy zajrzeć jeszcze do wąwozów, bo zdobią niemal samo centrum miasta i są tu bardzo specyficznym elementem krajobrazu, ale o tej porze byłyby już ciemne.

Kazimierz Dolny rynek
Kazimierz Dolny kamienice Przybyłów

Nas zdecydowanie bardziej ciągnęło na ulicę Senatorską i nad Wisłę, na Bulwar Nadwiślański, by podziwiać zachód słońca. Wybaczcie, inne atrakcje pokażemy Wam następnym razem, a teraz nacieszcie oczy z nami tym ślicznym zakątkiem Kazimierza Dolnego. O tej porze dnia wymarzonym, szczególnie, gdy artyści malują, grają na skrzypcach, a wszyscy cieszą się tą chwilą gasnącego dnia i kończących się wakacji.

Kazimierz Dolny ulica Senatorska
Kazimierz Dolny Bulwar Nadwiślański
Kazimierz Dolny zamek
Kazimierz Dolny plebania
Kazimierz Dolny Mały Rynek
Kazimierz Dolny kawiarnia Rynkowa
Kazimierz Dolny spichlerz

03 październik 2022 21:59

Prawda-cudowne i klimatyczne miejsce. Spacer po Kazimierzu to sama przyjemność.

06 wrzesień 2022 18:53

[cytuj autor='Mariusz']Byłem w tym roku, fajne miejsce, faktycznie klimatyczne, choć mi najbardziej podobały się okoliczne wąwozy. No i te okropne (brrr) drogi, szczególnie jak jedziesz na rowerze w stronę zamku. Niestety, pogoda uniemożliwiła mi dłuższy pobyt[/cytuj]

Musimy wrócić do wąwozów, choć kiedyś tam zajrzeliśmy, ale mam plan więcej po nich pochodzić. Faktycznie brukowane drogi i pod górę dla roweru to na pewno koszmarek 😉

06 wrzesień 2022 18:38

05 wrzesień 2022 10:05

[cytuj autor='Joanna']Jak ja lubię Kazimierz Dolny! Był czas, że przyjeżdżałam tu przynajmniej raz w roku, ale ten czas się skończył. Ostatnio tylko popatrzyliśmy sobie na Kazimierz z drugiej strony Wisły.[/cytuj]

To chociaż tyle, my też tylko liznelismy, chciałoby się dłużej 🙂

05 wrzesień 2022 09:28

03 wrzesień 2022 10:54

[cytuj autor='Maciej A']Dla każdego coś znaleźliście, także grzechu nie popełniliście i w Kazimierzu pochodziliście :-)[/cytuj]

🙂 Dzięki Macieju 🙂

03 wrzesień 2022 09:44

Dla każdego coś znaleźliście,

także grzechu nie popełniliście i w Kazimierzu pochodziliście :-)

01 wrzesień 2022 12:55

[cytuj autor='Południowa Hania']no śliczny jest ! Fajnie, że sobie robicie wypady tylko we dwójkę raz na jakiś czas.[/cytuj]

Haniu bardzo lubię z dziećmi, ale sami to zawsze taka wisienka na torcie, mała acz znacząca 😉

01 wrzesień 2022 12:25
Konto użytkownika zostało usunięte

mały rynek w kazimierzu dolnym