Co nowego na Jurze?

Pokaz na zamku Pieskowa Skała

Z Jurą nie widzieliśmy się pół roku. To stanowczo za długo!
Tym chętniej wypełniliśmy nią cały miniony weekend ogarnięty prawdziwą Juromanią 😉 Niektórzy myślą, że znamy Jurę jak własną kieszeń, ale to wcale nieprawda. Za każdym razem zaskakuje mnie czymś nowym i nadal jest sporo zakątków, do których nigdy nie dotarliśmy, albo nie poznaliśmy ich wystarczająco. A i sama Juromania niesie tak wiele wrażeń i cennych lekcji. Czy wiedzieliście na przykład, że pierniki swą nazwę wzięły od pieprzu? I faktycznie były ostre? A gdy były już stare, to robiono z nich musztardę. Co to się człowiek o sobie nie dowie !

Jura - Brama Bolechowicka

Nowinki na Jurze

Dziś właśnie szczególnie te miejsca chcemy Wam pokazać, które odsłoniły nam w jakiś sposób nowe oblicze.

Ścieżka rowerowa na Pustyni Błędowskiej

Czy piaski to dobre podłoże na rower? O nie i mieliśmy to okazję sprawdzić na Jurze. Ale na Pustyni przy Róży Wiatrów w Kluczach nie musisz kręcić po piasku, bo powstała tu oświetlona ścieżka betonowa. Pięknie wije się przy lesie. Na pewno wskoczymy na nią na dwóch kółkach, ale tym razem pokonaliśmy ją pieszo podczas Rajdu Świetlików.

Teraz już wiem skąd ta nazwa. Z czołówkami na głowach wspięliśmy się na Czubatkę i dalej spacerowaliśmy przez otwarte piaski pustyni. To było coś niesamowitego, ciemność wokół i tylko w blasku światełek wielu juromaniaków niczym świetliki błądziło po piaskach. Nie tak do końca błądziliśmy, Pani przewodnik wszystkich chętnych prowadziła do celu czyli z powrotem do Róży Wiatrów, gdzie za 3 zebrane pieczątki czekały koszulki Juromanii. Przygoda tylko na to święto, ale dla każdego, coś fantastycznego. Atrakcją był też falujący na wietrze balon i fire show.

Na Pustyni Błędowskiej
Róża Wiatrów
Ścieżka rowerowa na Pustyni
Rajd Świetlika
Pustynia Błędowska

Pustelnia Bł. Salomei w Grodzisku

Zaciszny fragment Ojcowskiego Parku Narodowego. Niemożliwe? A jednak. To miejsce o średniowiecznym rodowodzie potrafi wyciszyć. Zwykle zamknięty kościółek można zwiedzać po mszy niedzielnej albo po uzgodnieniu z księdzem. Znamy jego wnętrze, natomiast tylko przez niewielką dziurkę dotąd podziwialiśmy ciasną izdebkę pustelni. Teraz mogliśmy wejść do środka i poczuć jej niezwykły klimat. I Wam to polecamy!

Winnica Novi i pałac w Cianowicach

Miejsce dość niezwykłe, leżące 15 km od Krakowa. Stały tu przez lata smutne ruiny pałacu Dobieckich z II połowy XIX wieku, aż postanowiła je ożywić Pani Katarzyna Adamowicz. Ślicznie odnowiła pałac, a obecnie jej syn - Pan Marcin Adamowicz dołożył tu swą cegiełkę w postaci winnicy. Niestety wnętrza pałacu nie są dostępne dla turystów, ale wierzcie mi na słowo, jest tu pięknie.

Można natomiast na miejscu kupić wyjątkowe, lokalne wino i zwiedzić przy okazji piwnice pałacu, gdzie poznacie historię tego miejsca. Najlepiej wcześniej się umówić (500 050 224). Na zaproszenie Pana Marcina wkroczyliśmy nieco do jego świata, zajrzeliśmy do winnicy i do pomieszczeń, gdzie tworzone jest wino, a także degustowaliśmy tu 6 różnych win. Mi najbardziej posmakowało to o nazwie Katharina. Nazwa upamiętnia Mamę.

Winnica Novi
Winnica Novi Cianowice
Jadalnia pałacu
Piwnice pałacowe
Sklep z winami
Pan Marcin - właściciel winnicy
Ognisko w winnicy

Pole Dyniowe w Przybynowie koło Żarek

Słyszałam już o nim w zeszłym roku, ale dotarliśmy dopiero teraz. A warto! Instagramowe pole z przeróżnymi dyniami się rozrasta, a dodatkowo zyskało uroczą lawendę i niezwykle fotogeniczne słoneczniki. Dyń jest tu wiele - jadalne i ozdobne. Małe, duże i ogromne. Są też takie np. na instrumenty, domki dla ptaków czy po prostu maczugę😉 Na miejscu można też kupić dynie, są ekologiczne.

Pole Dyniowe, z Przemkiem z bloga Antek w Podróży
Pole Dyniowe z lawendą

Klasztorne ogrody w Żarkach Leśniowie

Pozostańmy przy naturze. Choć sanktuarium MB Patronki Rodzin odwiedzaliśmy kilka razy, to nowy przeor postanowił bardziej otworzyć się na turystów. Można więc teraz przejść gospodarczymi ścieżkami klasztoru. Przyznam, że zorganizowane mają tutaj wszystko świetnie i aż miło patrzeć, jak sobie radzą, ubogacając się pracą.

A już pomysł z alpakami dla dzieci to mistrzostwo świata. Zagroda na kółkach sprawia, że można je przeprowadzać w różne części ogrodu, a one ekologicznie najadają się i koszą cały trawnik. Napisałam, że to atrakcja dla dzieci? Wróć, dorośli jak zaczarowani wpatrywali się w ten niecodzienny wynalazek i słodkie zwierzaki.

Ogrody klasztorne
Ruchoma zagroda z lamami :)
Sanktuarium w Leśniowie

Inne ciekawe atrakcje Jury

Ale przecież nie będę taka i pokażę Wam też odwiedzone w ten weekend miejsca już nam znane, bo może dla Was okażą się nowinką 🙂

Zamek Pieskowa Skała

Ten zamek to jedna z perełek jurajskich, na dziedzińcu przywitał nas piękny pokaz mody i tańca dawnego, a we wnętrzach zaskoczyły ciekawostki - degustacja dawnych napojów - kawy, herbaty i czekolady, unikalne mydła czy opowieści o kuchni od kuchni.

Jaskinia Nietoperzowa

Jaskinia jest udostępniona dla turystów w sezonie turystycznym. To jaskinia Horpyny, bo tutaj kręcono z nią sceny do Ogniem i Mieczem. Opowieści przewodnika jednorazowe!

Dolina Będkowska

Piękna i może trochę za sprawą chłodu spokojna w ten weekend jak dawniej. Tutaj Łukasz wspiął się na Dupę Słonia, a było to możliwe dzięki Jurajskiej Grupie GOPR, która opowiedziała nam co nieco o swojej pracy. Niełatwej, a dla ochotników do tego bezpłatnej. Szacun i podziw!

Wspinaczka w Dolinie Będkowskiej
Ściema wspinaczkowa, w
Juromania

Dolina Prądnika

Doliny Prądnika to naprawdę nie trzeba nikomu przedstawiać. To ta ze słynnym Ojcowskim Parkiem Narodowym, ruinami zamku, udostępnionymi jaskiniami i cudnymi skałkami.

Ojcowski Park Narodowy
Pstrąg Ojcowski
Jonaszówka, z Madzią z bloga Frantki Wędrowniczki

Brama Bolechowicka

Od Doliny Bolechowickiej zaczęliśmy tegoroczną Juromanię i choć pogoda kaprysiła, to tutaj nam naprawdę wpadła 😉 Brama jak zawsze monumentalna!

Dolina Bolechowicka
Jura - Dolina Bolechowicka
Jura
Jura - Brama Bolechowicka

Wehikuł Czasu w Żarkach

Bardzo lubimy to dzieło pasjonatów - Justyny i Janusza Nowaków, przenoszące do średniowiecza i oferujące ciekawe warsztaty. A i tu była tym razem nowinka - sowa Gaja. Pieszczoch dający się głaskać.

Wehikuł Czasu
Wehikuł Czasu - sowa Gaja

Stary Młyn w Żarkach

Kto z Was zaznajamia się z naszymi treściami, na pewno już czytał u nas o tym muzeum. Wszak bywamy tu często i zawsze gościnnie witani. Ale to nie nasza zasługa, tutaj każdy jest mile widziany a ich gościnność słynie w jurajskim świecie. Dba o to Pani Kasia Kulińska Pluta, która też opowiedziała nam sporo ciekawostek na miejscowym kirkucie 🙂 Jest ogólnodostępny, więc gorąco Wam polecam, bo ma niesamowity klimat.

Stary Młyn
Ekipa w Starym Młynie
Kirkut w Żarkach

Gdzie jedliśmy na Jurze?

Pierwszy raz mieliśmy przyjemność kosztować dań i cieszyć się piękną scenerią Karczmy Bida w Bolesławiu, przy tzw. "starej drodze" do Krakowa. Dania znajdziesz tu przeróżne i smaczne, zostawcie sobie puste brzuchy jeśli chcecie pokosztować, bo racje są słuszne 😉 Żurek w bochenku czy świetny krem z pomidorów z zapiekanką już spokojnie wystarczyłyby na całe posiedzenie 🙂 Nowinką była też dla nas Restauracja Basenowa przy basenie w Żarkach. Jeśli tylko chcesz poznasz tu dania kuchni żydowskiej, np. śledź na tatarczuchu czy gęsie pipki czyli żołądki. Najpiękniejsze danie, jakie tu widziałam to kaczka. Była też pyszna. No i na Jurze nie mogło zabraknąć pstrąga. Kosztowaliśmy już i tych w Złotym Potoku i Pstrąga Ojcowskiego. Teraz powtórzyliśmy tego ostatniego. Rewelka. Delikatny, wędzony lub grillowany. Kiedyś popełniłam tu gafę, bo dla córki zwyczajowo chciałam do niego wziąć frytki. A tutaj jest swojsko, zdrowo i naturalnie. Do pstrąga podaje się chleb i kiszonki - kapustę oraz ogórki 😉 Spaliśmy natomiast przez cały weekend w Jura Hotel Osiek koło Olkusza. To nowa i wygodna baza na Jurę, w dobrej cenie.

Restauracja Basenowa
Karczma Bida

Dziękujemy serdecznie za zaproszenie i wyśmienitą zabawę Małopolskiej Org. Turystycznej i Ślaskiej Org. Turystycznej,
a także za super towarzystwo:
FrAntki Wędrowniczki

ul. Szkolna, Cianowice, Skała
tel. 500-050-224

Pole Dyniowe
ul. Graniczna 2, Przybynów
tel. 518-650-030

Wehikuł Czasu
ul. Leśna 19, Żarki
tel. 603-770-627
Zwiedzanie najlepiej po wcześniejszym umówieniu

Stary Młyn

Łukasz na Dupie Słonia
Przemek z bloga Antek w Podróży
Winnica Novi Cianowice
Śniadanie w Hotelu z Madzią z Frantków Wędrowniczków :)