Dolina Strążyska – Dolina Białego Potoku

, Marek Weber
Na szlak wchodzimy od ulic Strążyskiej. Przez Dolinę Strążyską biegnie jeden ze szlaków prowadzących na Giewont, a ona sama stanowi cel wielu wycieczek. Dawniej był to popularny teren wypasowy, co jest uwidocznione w nazwie doliny, która pochodzi od góralskiego słowa strąga, oznaczającego zagrodę dla pasących się owiec.
Szeroka dobrze utrzymana droga biegnie wzdłuż Potoku Strążyskiego, między masywami Grześkówek i Samkowej Czuby, dalej między stokami Sarniej Skałki i Łysanek. Górna część doliny, nie udostępniona turystycznie, dochodzi do skalnych zerw północnej ściany Giewontu. W połowie drogi mijamy dolomitowe turnie, zwane Strążyskimi Kominami. Dalej Skała Jelinka, nazwana tak z powodu umieszczonego na niej medalionu i tablicy pamiątkowej, poświęconej XIX-wiecznemu czeskiemu pisarzowi Edwardowi Jelinkowi, zaprzyjaźnionemu z Polską i Zakopanem.
Dochodzimy do polany Strążyskiej gdzie stoi do dziś kilka szałasów pasterskich. W jednym z nich znajduje się popularny bufet. Na północnym krańcu polany wielki głaz, nazywany Sfinks bo przypomina egipskiego Sfinksa. Na ścianie bufetu tablica informacyjna o wypadkach, jakie w ostatnich latach zdarzyły się na Giewoncie i jego najbliższej okolicy. Idziemy dalej żółtym szlakiem bezpośrednio w stronę Giewontu, aż do wodospadu Siklawica, który opada z niedostępnej dla turystów górnej części doliny dwoma progami (13 i 10m).
Z Polany Strążyskiej idziemy dalej żółtym szlakiem i po 45 minut podchodzenia pod górę docieramy na przełęcz. Z przełęczy skręcamy na Sarnią Skałę (1376m.n.p.m.). Po stromym podejściu z tej skałki możemy podziwiać roztaczający się przepiękny widok na Zakopane, a z drugiej strony mamy widok na szczyt Giewontu.
Po powrocie na przełęcz idziemy dalej żółtym szlakiem schodzimy w dół aż do skrzyżowania szlaków. Skręcamy w lewo i idziemy teraz Doliną Białego. Po drodze podziwiamy skalne twory poruszając się wzdłuż potoku idziemy do wyjścia z Doliny Białego.
Po wyjściu z Doliny Białego udajemy się na zachód Drogą pod Reglami w kierunku ulicy Strążyskiej. Po przejściu około 1 godziny dochodzimy do Doliny Ku Dziurze. Sama dolina nie jest tak malownicza jak Strążyska czy Białego, ale jeśli jesteśmy zaopatrzeni w latarkę to możemy na jej końcu wejść do Jaskini Dziura. Przejście do jaskini i z powrotem to około 45 minut. Od wyjścia z Doliny ku Dziurze idziemy dalej Drogą pod Reglami by po chwili dojść do miejsca w którym zaczęliśmy wycieczkę, a więc do wejścia do Doliny Strążyskiej.