Budapeszt na szybko

Wycieczka rozpoczęła się w Krakowie, w piątkowe popołudnie. Jako, że jechaliśmy z krakowskim biurem podróży, a zbiórka była dopiero nocą, skorzystaliśmy z okazji i po raz kolejny cieszyliśmy oczy tym królewskim miastem. Prócz Starówki odwiedziliśmy Tyniec, tutaj byłam po raz pierwszy.

Parę słów o biurze. Nazywa się Abdar (http://www.abdar.pl), jeśli ktoś nie jest zbyt wygodny, a nie narzeka na brak czasu wolnego, polecam specyficzne wycieczki organizowane przez to biuro do pięknych miast europejskich. Wyjeżdża się nocą z piątku na sobotę, całą sobotę trwa zwiedzanie (pierwsza część z przewodnikiem, później czas wolny), a wieczorem wyjeżdża się do domu. Dość męczący wariant, ale za to cena bez opłat hotelowych drastycznie maleje i nas ta wycieczka do Budapesztu wyniosła około 150 zł od osoby, a więc rewelacja.

Do Budapesztu przyjechaliśmy nad ranem i uroczą uliczką Vaci (kilkakrotnie jeszcze później się nią przechadzaliśmy) ruszyliśmy na Wzgórze Zamkowe przechodząc przez słynny zabytkowy Most Łańcuchowy z I połowy XIX wieku. Za Dunajem rozpoczyna się Buda, spokojniejsza i droższa część Budapesztu. Najpierw zwiedzamy Wzgórze Zamkowe (w zabudowaniach prócz apartamentu prezydenta Węgier mieszczą się liczne Muzea). Moją uwagę przykuła tu reprezentacyjna bramą z rzeźbą Turula - mitycznego ptaka, symbolu Węgier. Później, przechadzając się po zacisznych uliczkach z małymi hotelikami dochodzimy do Baszt Rybackich. Już z daleka wiedziałam, że to będzie mój ulubiony zabytek w tym mieście. Ładne budowle pięknie prezentowały się na tle mrocznego nieba, bowiem pogoda w tym dniu była bardzo kapryśna, co zaowocowało ciekawymi spektaklami na niebie 🙂

Po spacerze po Budzie, przemierzyliśmy znów most nad Dunajem i skierowaliśmy się w stronę symbolu Budapesztu - Parlamentu (olbrzymia i wspaniała budowla) oraz innych zabytków w Peszcie. Oczywiście największe wrażenie po tej stronie Budapesztu zrobiła na mnie bazylika Św. Stefana - okazała, misternie zdobiona i oblegana przez turystów. We wnętrzu znajdują się liczne relikwie, a wśród nich zabalsamowana prawa ręka Św. Stefana - pierwszego chrześcijańskiego króla węgierskiego.

Przewodnik bardzo starał się, abyśmy jak najwięcej zdołali zobaczyć w ciągu tego jednego dnia i rzeczywiście, wiele ciekawych miejsc nam pokazał, Wielką Synagogę z połowy XIX wieku (może pomieścić aż 3000 osób), liczne pałace, typowe ulice sklepowe, słynny Plac Bohaterów, Lasek Miejski z ciekawymi zabytkami i inne atrakcje.

Po tym intensywnym zwiedzaniu nastał czas wolny, jednak my po szybkim obiadku (leczo węgierskie, które trochę różniło się od naszego lecza domowego), zamiast odpocząć, ruszyliśmy znów na Wzgórze Zamkowe, słońce w końcu wyszło zza chmur i nie mogliśmy przegapić takiej okazji. Później w domu, śledząc naszą trasę na mapach google wyszło mi, że zrobiliśmy w tym dniu 25 km na nogach... Och, dało się to odczuć jak już w końcu siedliśmy w busie 🙂 Jeszcze nie był to koniec zmagań, bo bus wywiózł nas na Wzgórze Gellerta, z którego podziwialiśmy piękną wieczorną panoramę Budapesztu. Mimo zmęczenia i trudości w zasypianiu w aucie, wycieczka była fantastyczna i polecam taki sposób zwiedzania dla zapracowanych.
Widok na Wzgórze Zamkowe
2008-04-18

Hotel-Lidia_pl
16 kwiecień 2014 17:44

Z dostępnością miejsc które można zwiedzić,zabytków to raczej nie powinno być problemu,tam nie obchodzi sie święta 3go maja więc mozecie być spokojni.

31 marzec 2014 13:45

No właśnie w tej wycieczce do której link jest u góry najlepiej podane jest to co warto zobaczyć w Budapeszcie, bardzo intensywna całodniowa wycieczka zapewne została przygotowana pod kątem tego co najbardziej warto zwiedzic 🙂

Gnatowski Gnatowski
31 marzec 2014 13:22

Witam,

wybieram się na weekend majowy do Budapesztu - czy możecie mi polecić jakieś miejsca, które na 100% warto zobaczyć będąć w Budapeszcie?

01 grudzień 2013 21:41

Ja też zwiedzałam Budapeszt na szybko,ale nie aż tak,bo ode mnie za daleko na jeden weekend:-) Z przyjemnością poczytałam,(bo dopiero odkryłam tą relację) i powspominałam to piękne miasto:-)

bojko
13 maj 2010 11:31
pewnie ze zasadnicza.
polecam Budapeszt na wlasna reke + noclegi w prywatnych mieszkaniach. tylko tak mozna poznac to miasto nie tylko od tej "pocztowkowej" strony
12 maj 2010 20:39
[cytuj autor='Grzegorz Tokarz']
W Krakowie nie ma starowki. [/cytuj] Starówka a Stare Miasto to zasadnicza różnica 🙂)
Byłem z tym biurem w Pradze i Budapeszcie. Polecam, ale z uwagi na tempo wycieczek dobre buty i niebolące nogi to podstawa.

[i]Ostatnio edytowany: 2010-05-12 20:40[/i]
bojko
10 maj 2010 15:00
Hej

W Krakowie nie ma starowki. Starowka jest w Warszawie.
Pozdrawiam
14 listopad 2008 15:54
Serio piękne 🙂 Jeszcze z europejskich stolic mi się Wiedeń marzy !