York

York , Agnieszka
Będąc w Anglii moim podstawow formą przemieszczania stały sie publiczne środki transportu, przeżywałam fascynacje samolatami wsiadając do jednego z nich po raz pierwszy. natomiast ta właśnie wycieczka zaraziła mnie miłością do pociągów,uświadomiła mi jak daleko jest jeszcze nasza rodzima PKP. Aby dotrzeć do celu naszej podróży, a mianowicie mieściny zwanej York, po dziwacznej polsko angielskej dyskusji przy kupnie biletu, troche zagubieni ( bo na wycieczke zabrał mnie mój kochany) i zdezorientowani weszliśmy do pociągu, który po zaledwie 20 min dowiózł nas na miejsce, co dla mnie było szokiem. Ale wtedy przekonałam się że można w ludzkich warunkach i z przyjemnością podróżować koleją. Tak ogólnie to był mój pierwszy pobyt za granicą więc jeśli ktoś widział blondyneczke rozglądającą się na prawo i lewo z  olbrzymimi oczami od zdziwienia, tak , to byłam ja! Kolejnym zaskoczeniem był dla mnie dworzec, zabytkowy, olbyrzymi z ciekawym zawijanym dachem. Warto poświęcić chwilę by nacieszyć oko architekturą tego dworca zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Na dworcu można od razu zaopatrzyć się w mapkę, my kupiliśmy zaraz na dworcu, chyba za 1,5 funta wraz z opisem najważniejszych zabytków miasta.
Wychodząc z dworca, na wprost widać już skrawki murów miejskich, kierować sie należy w lewą strone, tam chodnikiem docieramy do mostu, a z niego dalej prosto wyłania się charakterystyczna dla angielskich miast katedra York Minster. Katedre zwiedzac można również w środku, zwiedzanie podzielone jest na trzy części: wnętrze(nawy i ołtarz), katakumby( w nich przedstawiona jest cała historia katedry), wieża( na którą warto się wspiąć by podziwiać z góry panorame miasta).
Z katedry udaliśmy się do kolejnego charakterystycznego miejsca jakim jest Clifford's Tower- okrągła wieża z jasnego kamienia wzniesiona na usypanej górce porośnią zieloną, równiutko skoszoną trawą. Wejście jest płatne, wieże można obejść do okoła podziwiając panorame.Bardzo mi się podobało gdyż patrząc na miasto, obok balustrady przedstawiona była mapka dokładnie odzwierciedlająca widziany widok wraz z oznakowaniem budynków i ich nazw.
Stamtąd ruszyliśmy na podbój miejsckich uliczek. Wąskie, pełne uroczych zaułków. Ulica o nazwie The Shambles w wolnym tłumaczeniu rzeźnicka, jest najpopularniejszą ulicą miasta, gdyż jest jedyną w skali europejskiej zachowaną w całości ulicą średniowieczną.Miasto słynie z charakterystycznych dla Anglii pubów, których w Yorku jest tak dużo,że mówi się że na każdy dzień roku może być inny, jednym z najstarszych jest Pub The Golden Fleece. Po wędrówce uliczkami zabytkowego miasta do dworca postanowiliśmy udać się murami miasta tzw York City Walls.
I tak zakończyliśmy naszą wycieczkę po jednym z najpiękniejszych miast Anglii 🙂