Puszcza Knyszyńska i niepodległość

, Joanna

W Święto Odzyskania Niepodległości zrezygnowaliśmy z miejskich obchodów uroczystości. Zamiast tego wybraliśmy się do Puszczy Knyszyńskiej, gdzie w powstaniach walczono o tę niepodległość.

Jedziemy do Królowego Mostu. Mijamy cerkiew prawosławną i kaplicę rzymskokatolicką, co ciekawe obie pod wezwaniem św. Anny. Zatrzymujemy się przy trasie Ścieżki Szlakiem Powstania Styczniowego (kiedyś opisywałam zupełnie inny fragment tej ścieżki). Idziemy Traktem Napoleońskim, a następnie skręcamy kierując się drogowskazami ścieżki, a zarazem czerwonym szlakiem. Wąska, miejscami piaszczysta dróżka wspina się na krótkim odcinku dość stromo w górę. Dalej prowadzi płaskim grzbietem przez las.

Królowy Most - cerkiew, Joanna

Dochodzimy na Górę św. Anny do mogiły powstańczej. Nie wzięliśmy ze sobą żadnego znicza, ale widać ktoś już był przed nami i zapalił lampkę na grobie poległych. Góra św. Anny jest tajemnicza, przekazy dotyczące potyczki w tej okolicy niepotwierdzone przez historyków, a miejsce pochówku niepewne. Jednak jak napisano na tablicy informacyjnej w pamięci okolicznych mieszkańców mogiła istnieje tu od zawsze, więc nie wdając się w szczegóły oddajemy hołd poległym.

Potem idziemy jeszcze kawałek dalej do solidnej wieży widokowej zbudowanej na Wzgórzach Świętojańskich. Rozciąga się stąd rozległy widok na okoliczne wsie rozrzucone wśród lasów Puszczy Knyszyńskiej. Obok są zadaszone ławki i stoliki, żeby wygodnie odpocząć na trasie. Osiągnęliśmy cel naszej wycieczki i tą samą drogą wracamy do samochodu. W sumie w obie strony przeszliśmy ok. 6 km.

Królowy Most - przy kaplicy Św. Anny, Joanna
widok z wieży, Joanna
2017-11-11

15 styczeń 2018 12:26

Bardzo fajny spacerek, z historią w tle, lubię takie spacerzenie... 🙂

12 styczeń 2018 16:36

Dobry pomysł na takie świetowanie w plenerze z historią w tle.

12 styczeń 2018 10:18

Puszcza Knyszyńska kryje w sobie niejedno tego typu miejsce, może nawet takie o których jeszcze nie wiem. To akurat znam od maleńkości. Bywałam tam chyba jak tylko nauczyłam się chodzić, więc to takie przekazywanie tradycji rodzinnej.

11 styczeń 2018 10:13

Twoja wycieczka w tym szczególnym dniu to chyba najlepsza forma oddania pamięci ludzią walczących o naszą niepodległość.Miejsce mi nie znane a warte zwiedzenia.

10 styczeń 2018 20:25

Zapisuję sobie to miejsce do odwiedzenia - bardzo fajna wycieczka. Byłam na Podlasiu dwukrotnie, ale tego miejsca nie znałam.

10 styczeń 2018 19:59

Zgadzam się z Anją - żywa lekcja historii i to na łonie przyrody; świetny pomysł. No i okolica piękna.

10 styczeń 2018 19:55

Bardzo ciekawe miejsce, nigdy o nim nie słyszałam. W ogóle to mam wrażenie, że w tym całym dyskursie niepodległościowym zbyt mało miejsca zajmuje wspomnienie o wszystkich powstaniach z wyjątkiem PW. To ostatnie jest gloryfikowane, gdy tymczasem pozostałe zrywy niepodległościowe były również i doniosłe, i bohaterskie. Dobrze, że przypomniałaś w swojej relacji także o Powstaniu Styczniowym.

10 styczeń 2018 11:42

Świetny pomysł na spędzenie tego dnia