Góra Skobla i znów Biebrza

widok z Góry Skobla, Joanna

Jeśli chodzenie po bagnach wciąga, to oglądanie bagien z góry wciąga jeszcze bardziej.

Wybraliśmy się na kolejną ścieżkę przyrodniczą w Biebrzańskim Parku Narodowym, chyba ostatnią, której nie znałam na terenie basenu południowego, obejmującego obszar od Osowca do ujścia Biebrzy.

zawilec przy ścieżce Góra Skobla, Joanna

Trasa o nazwie Góra Skobla prowadzi od siedziby Biebrzańskiego Parku Narodowego w Osowcu Twierdzy do pola namiotowego Bóbr i ma długość około 2 km. My przeszliśmy ją w przeciwnym kierunku.

pole namiotowe Bóbr, Joanna
ścieżka Góra Skobla, Joanna

Wyruszyliśmy z parkingu przy polu namiotowym. Wędrowaliśmy do wieży widokowej na Górze Skobla. Nazwa tego miejsca pochodzi od nazwiska rosyjskiego oficera Michaiła Skobielewa. Wieża widokowa ułatwia obserwacje Doliny Biebrzy, rozlewisk i ptaków.

wieża widokowa na Górze Skobla, Joanna

Najbliżej widać fosę otaczającą Twierdzę Osowiec, trochę dalej wśród trzcin znajduje się koryto Biebrzy, a na horyzoncie można wypatrzyć kościół w Goniądzu.

widok z Góry Skobla na kościół w Goniądzu, Joanna

Ptaków tym razem zdecydowanie więcej słyszeliśmy niż widzieliśmy. Niestety ze słuchu nie potrafię ich rozpoznawać. Łabędzie pływały po łące skubiąc trawę, która coraz bardziej wystaje ponad wodę.

łabędź, Joanna

Na trasie widzieliśmy trzy schrony bojowe i mnóstwo wiosennych kwiatów. Twierdza Osowiec, która nigdy nie została zdobyta, jest zdobywana przez przyrodę. Bunkry są ukryte w gąszczu roślin, a podobno stanowią też zimowe schronienie nietoperzy (tych, które nie odlatują do jaskiń na Jurze).

bunkry przy ścieżce Góra Skobla, Joanna

Dotarliśmy do osiedla położonego przy Forcie I Twierdzy Osowiec. Wracaliśmy szlakiem niebieskim, drogą asfaltową, ale bardzo mało uczęszczaną.

okolice Osowca Twierdzy, Joanna

Na koniec podeszliśmy jeszcze do mostu, który ze względu na zły stan techniczny od dłuższego czasu jest zamknięty. Most nie nadaje się dla ruchu samochodowego, ale pieszego lub rowerzystę jeszcze utrzyma, a przy okazji oferuje malownicze widoki.

nieczynny most na Biebrzy, Joanna

Podsumowanie:
Popatrzyłam jak obniża się poziom biebrzańskich rozlewisk, zazieleniają się okoliczne łąki, kwitną kaczeńce. Posłuchałam szumu młodych liści i świergotu ptaków. Wzięłam głęboki oddech… i już trzeba było wracać. Do następnego razu…

kaczeńce przy nieczynnym moście, Joanna
widok z nieczynnego mostu - pogoda się zmieniła, Joanna
2021-04-27

19 maj 2021 10:49

Nigdy nie byłam w Biebrzy. Muszę to koniecznie nadrobić!

11 maj 2021 10:25

Warto byłoby zobaczyć, piękna przyroda, cisza i spokój :-)

04 maj 2021 10:37

[cytuj autor='Mariusz']Trochę mnie nie było, a tu tyle ciekawych wycieczek 🙂 Widzę Joanno, że kontynuujesz zwiedzanie Biebrzy, a ja po raz kolejny muszę napisać, że Ci zazdroszczę i to bardzo niedalekich, pięknych miejsc 🙂 Co do nietoperzy i bunkrów, to jest to całkiem prawdopodobne, że je zamieszkują. Wiem, że tak jest chociażby w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (Nie bez powodu jedna z niedalekich miejscowości to Nietoperek). Pozdrawiam, cały czas mając nadzieję, że kiedyś uda mi się Biebrzę zobaczyć.[/cytuj]

Fajnie, że znów jesteś. Też mam nadzieję, że uda Ci się Biebrzę zobaczyć, bo uważam, że warto, szczególnie wiosną.

02 maj 2021 09:25

02 maj 2021 09:05

[cytuj autor='marian']Kolejny ciekawy wypad. Ja podobnie jak Roman cieszę się że chociaż dzięki Tobie mogę poznać te okolice.[/cytuj]

A ja cieszę się, że mogę pokazywać piękne okolice.

01 maj 2021 00:00

30 kwiecień 2021 13:04

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Pięknie znów, ale się naoglądacie Biebrzy w tą wiosnę 🙂[/cytuj]

W tym roku wiosna szczególnie sprzyja takim wyprawom.

30 kwiecień 2021 13:03

[cytuj autor='Roman Świątkowski']Nigdy nie byłem w tych okolicach, przynajmniej po Waszej relacji mogę troszkę oko nacieszyć i dodać swoją wyobraźnie jak tam może być fajnie.[/cytuj]

My mamy to szczęście, że mieszkamy dość blisko.