Olsztynek na cały dzień

Olsztynek - skansen, Joanna

Pierwszy dzień po przyjeździe wypełniliśmy zwiedzaniem.

Po śniadaniu w towarzystwie kaczek,

Pluski, Joanna

odwiedziliśmy Amerykę

Ameryka, Joanna

i Plac św. Piotra.

Plac św. Piotra w Olsztynku, Joanna

Następnie udaliśmy się na podbój Olsztynka. Obejrzeliśmy rynek z fontanną, ratuszem i kamiennym lwem, który ma ciekawą historię.

rynek i ratusz w Olsztynku, Joanna

Lew nazywany Tannenberskim został odsłonięty w 1924 roku w celu upamiętnienia zwycięstwa Niemców nad Rosjanami w bitwie pod Tannenbergiem (dzisiejszy Stębark) w 1914 roku. Pierwotnie stał przy Mauzoleum Hindenburga. W1945 roku Niemcy rozebrali mauzoleum, aby uchronić je przed zbezczeszczeniem przez Rosjan. Lew trafił do Centrum Szkolenia Wojsk Ochrony Pogranicza w Kętrzynie, gdzie w latach 70. XX wieku został wypatrzony przez mieszkańca Olsztynka. W 1993 roku wrócił na olsztynecki rynek i do dziś stoi przed ratuszem.

Lew Tannenberski w Olsztynku, Joanna

Kierując się w stronę zamku minęliśmy salon wystawowy Muzeum Budownictwa Ludowego mieszczący się w dawnym kościele ewangelickim.

Muzeum Budownictwa Ludowego - dawny kościół ewangelicki, Joanna

Zamek wzniesiony w XIV wieku, w odróżnieniu od innych zamków krzyżackich nie był klasztorem ani siedzibą komtura. Podlegał komturstwu w Ostródzie. Stanowił siedzibę burgrabiego mającego za zadanie ściągać należności podatkowe oraz kontrolować szlak handlowy z południa na północ. Obecnie mieści się w nim Zespół Szkół im. Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza.

Olsztynek - zamek, Joanna

Spod zamku wyruszyliśmy pieszo w stronę skansenu, ale nie od razu do niego doszliśmy. Na trasie trochę przypadkiem stanęła nam Huta Szkła Artystycznego. To znaczy przypadkiem znalazłam ją w internecie planując wyjazd, a będąc już w Olsztynku z premedytacją zawędrowałam do niej o odpowiedniej godzinie. Chodziło o pokaz wytwarzania szkła.

Olsztynek - Huta Szkła Artystycznego, Joanna

Prowadzący najpierw krótko opowiedział co i jak, a następnie na żywo mogliśmy zobaczyć jak powstają różne szklane cudeńka. Na naszych oczach bezkształtna szklana masa po zabarwieniu, rozciągnięciu, powyginaniu i innych „sztuczkach” stawała się ptaszkiem, kwiatkiem, łabędziem, ślimakiem… Artysta na nadanie kształtu miał tylko kilkanaście sekund, bo po tym czasie szkło wyjęte z pieca przestaje być plastyczne.

Cały pokaz trwał około pół godziny i na mnie wywarł duże wrażenie. Podziwiam ludzi, którzy potrafią tworzyć takie piękne przedmioty i w dodatku pracują w warunkach, gdzie żar bucha z pieca i to dosłownie. Na miejscu działa sklepik, gdzie można zaopatrzyć się w efekty ich pracy.

Na koniec dotarliśmy do skansenu. Pospacerowaliśmy, weszliśmy do wnętrz wielu chat i innych budynków np. do wiatraka. Bardzo spodobał mi się ogród ziołowy i ogólnie stwierdziłam, że skanseny chyba nigdy mi się nie znudzą.

Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Plusek na zachód słońca.

Pluski - zachód słońca, Joanna
Olsztynek - skansen, Joanna
2021-07-20

28 sierpień 2021 08:49

A byłem, chociaż skupiliśmy się wtedy na skansenie przede wszystkim.

25 sierpień 2021 10:36

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Asiu, pięknie, to o mało się spotkałyśmy bo i my byliśmy w Olsztynku, ale tylko w skansenie, za to pięknym 🙂[/cytuj]

Mogłyśmy spotkać się też w Nidzicy albo Olsztynie z tego co właśnie zauważyłam. Kto wie, może gdzieś kiedyś rzeczywiście się spotkamy 🙂

24 sierpień 2021 19:42

20 sierpień 2021 13:15

Byłem, widziałem, naprawdę sympatyczne miasto 🙂 Ale o hucie szkła nie wiedziałem, a szkoda, bo - zgadzam się - trzeba podziwiać ludzi, którzy potrafią wytwarzać takie cuda

18 sierpień 2021 11:02

[cytuj autor='Południowa Hania']fajny ten Olsztynek ![/cytuj]

Potwierdzam. Na mnie zrobił dobre wrażenie.

[cytuj autor='marian'].Bardzo ciekawa i atrakcyjna miejscowość. Miejsce mi nie znane ale na pewno chętnie bym zobaczył.[/cytuj]

Myślę, że warto.

18 sierpień 2021 08:29
Konto użytkownika zostało usunięte
17 sierpień 2021 17:22

17 sierpień 2021 10:01

[cytuj autor='tomtur']A skansen w Sierpcu znacie? Bardzo ciekawy.[/cytuj]

Jeszcze nie, ale dużo dobrego o nim słyszałam i mam nadzieję, że kiedyś uda się nam i tam dojechać.

17 sierpień 2021 09:54

Dzięki wielkie za Twoją ciekawą, jak zawsze, relację. O Olsztynku z żoną słyszeliśmy ale jak wiele innych skansenów i innych miejsc czeka na swoją kolej.

Na razie, w piątek kierunek Gołuchów za Kalisz. Właśnie umówiliśmy się ze znajomą poznanianką, że zjedziemy się w Kórniku na łódzko-wielkopolskie spotkanie.

A skansen w Sierpcu znacie? Bardzo ciekawy.