Nidzica i źródła rzeki Łyny

Łyński Młyn, Joanna

Kolejny dzień to kolejny zamek krzyżacki w planach. Pojechaliśmy do Nidzicy i zaparkowaliśmy niedaleko rynku. Najpierw stanął nam na drodze kościół św. Wojciecha z charakterystyczną wieżą z zegarem.

Nidzica - kościół św. Wojciecha, Joanna

Później przeszliśmy przy ratuszu i skierowaliśmy się do zamku położonego na wzgórzu.

Nidzica - ratusz, Joanna

Zamek w Nidzicy został zbudowany pod koniec XIV wieku. Później kilkukrotnie był niszczony i odbudowywany. Był też świadkiem niejednego oblężenia.

Nidzica - zamek, Joanna

Obecnie mieści się w nim hotel i restauracja. Część zamku jest udostępniona do zwiedzania z przewodnikiem o określonych godzinach. Musielibyśmy sporo czekać, a na resztę dnia mieliśmy jeszcze inne plany, więc tym razem poprzestaliśmy na dostępnym bezpłatnie i bez ograniczeń dziedzińcu i krużgankach.

Dalszą część dnia spędziliśmy w otoczeniu przyrody, czyli na wycieczce do źródeł rzeki Łyny. Z parkingu w pobliżu wsi Łyna wyruszyliśmy na ścieżkę przyrodniczą.

mapa na parkingu koło Łyny, Joanna

Dotarliśmy do zabudowań Łyńskiego Młyna, gdzie działa kawiarenka i punkt z pamiątkami. Można tu kupić np. ręcznie malowane (!) magnesy na lodówkę.

Łyński Młyn, Joanna

Po małym co nie co i obejrzeniu dawnego młyna, ruszyliśmy dalej do źródeł Łyny. Obszar źródliskowy został objęty ochroną w postaci rezerwatu przyrody „Źródła rzeki Łyny” im. prof. Romana Kobendzy.

rezerwat Źródła rzeki Łyny, Joanna

Było trochę schodów w dół i w górę, trochę drewnianych kładek, trochę podmokłości i sączącej się wody, która później tworzy rzekę Łynę. Ogólnie krajobraz, który bardzo lubię i w którym najlepiej odpoczywam. Cała trasa wokół źródeł Łyny łącznie z dojściem do parkingu miała ok 3,5 km.

Zachód słońca obejrzeliśmy w Pluskach, tym razem w towarzystwie łabędzia.

Pluski - zachód słońca, Joanna
źródła Łyny, Joanna

28 sierpień 2021 10:06

Fajnie w tych okolicach.

A mnie Łyna zabawnie kojarzy się z lekko negatywnym określeniem "Ty Łynie", które było w użyciu przez mieszkańców Mazur, absolwentów uczelni w Olsztynie. Taka potoczna ciekawostka językowa. Swoją drogą ładna rzeczka, czym sobie zasłużyła, nie mam pojęcia.

26 sierpień 2021 14:18

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Asiu, pięknie, i w Nidzicy byliśmy też teraz, ale tylko na zamku, a Wy szerzej to miasteczko zobaczyliście 🙂 Łabądki często są namolne 😉 Źródła Łyny polecał nam przewodnik na zamku, ale to innym razem...[/cytuj]

Ja również polecam źródła Łyny.

26 sierpień 2021 14:15

[cytuj autor='Mariusz']Znowu piękny zachód słońca 🙂 Fajna opowieść, dobrze się czyta Twoje relacje. W zamku byłem, u źródeł Łyny nie, za to odwiedziłem Kamień Tatarski 🙂[/cytuj]

Dzięki. My z kolei Kamienia Tatarskiego nie widzieliśmy.

26 sierpień 2021 13:54

25 sierpień 2021 21:37

25 sierpień 2021 14:13

Dzięki. Łabądek był raczej namolny. Słyszeliśmy, że próbował wchodzić do pokoju albo przy grillu zabierać jedzenie z talerza. My na szczęście mieszkaliśmy na piętrze, więc obyło się bez takich atrakcji.