Spacer po Ostródzie i Wzgórza Dylewskie

zamek w Ostródzie, Joanna

Sobota. Zwiedzanie nie przestało obracać się wokół motywu krzyżackich zamków. Tym razem za cel obraliśmy zamek w Ostródzie.

Zamek w Ostródzie, podobnie jak inne krzyżackie warownie, został zbudowany w XIV wieku z czerwonej cegły. Jednak w odróżnieniu od innych zamków nie posiada żadnej wieży.

zamek w Ostródzie, Joanna

Kilkakrotnie był niszczony i odbudowywany. Przyczyną zniszczeń nie zawsze były działania wojenne np. w 1788 roku w wyniku wielkiego pożaru Ostródy wybuchły beczki z prochem w zamkowych piwnicach.

Ostatnia odbudowa po zniszczeniach wojennych zakończyła się w latach 90. XX wieku. Obecnie w ostródzkim zamku mieści się centrum kultury, galeria, biblioteka i muzeum.

Zamek jest najważniejszym zabytkiem w Ostródzie, ale nie jedynym. Dlatego wybraliśmy się na spacer po mieście, by zobaczyć też inne ciekawe miejsca.

I Liceum Ogólnokształcące w Ostródzie, Joanna

Wędrówkę rozpoczynaliśmy i kończyliśmy przy molo na Jeziorze Drwęckim.

molo na Jeziorze Drwęckim w Ostródzie, Joanna

Po drodze spotkaliśmy też dwie fontanny, co nie uszło nam na sucho 🙂 Przy fontannie z rybakiem przydał się nawet ręcznik i suche ubranie na zmianę, które na szczęście miałam w plecaku właśnie na wypadek spotkania z jeziorem lub fontanną.

fontanna z rybakiem w Ostródzie, Joanna

W planach był też rejs statkiem, ale na ten, który sobie upatrzyłam zabrakło już biletów (sobota). Mieliśmy do wyboru krótki spacer po Jeziorze Drwęckim albo rezygnację. Postanowiliśmy odłożyć na razie „statkowe" plany i spróbować szczęścia za kilka dni.

Jezioro Drwęckie w Ostródzie, Joanna

Zamiast rejsu wybraliśmy się na Wzgórza Dylewskie. W pobliżu Wysokiej Wsi skręciliśmy w boczną drogę i dojechaliśmy do wieży widokowej na Górze Dylewskiej.

wieża widokowa na Górze Dylewskiej, Joanna

Zaparkowaliśmy początkowo na poboczu, bo jeszcze nie wiedzieliśmy, że kawałeczek dalej został przygotowany leśny parking. Obejrzeliśmy z wieży malowniczy widok na okolicę.

widok z Góry Dylewskiej, Joanna

Następnie wyruszyliśmy na ścieżkę przyrodniczą Góra Dylewska. Wtedy odkryliśmy parking i przestawiliśmy samochód w miejsce do tego przeznaczone.

miejsce postoju na Górze Dylewskiej, Joanna

Dłuższą chwilę spędziliśmy przy lapidarium na Górze Dylewskiej. Po obejrzeniu kolekcji głazów ruszyliśmy w dalszą drogę.

lapidarium na Górze Dylewskiej, Joanna

Dotarliśmy do Jeziora Francuskiego, zarośniętego i wyglądającego dość dziko i tajemniczo.

Legenda głosi, że nazwa jeziora pochodzi od kilku (a może nawet kilkunastu) Francuzów, których czasie kampanii napoleońskiej utopili tu miejscowi chłopi, w odwecie za krzywdę wyrządzoną miejscowym kobietom. Rezydujące w pobliżu oddziały wojsk napoleońskich zemściły się za ten samosąd. Wieś zrównano z ziemią, a chłopów zamieszanych w zamordowanie Francuzów, stracono.

Jezioro Francuskie, Joanna

Wróciliśmy nadal kierując się znakami ścieżki przyrodniczej.

ścieżka Góra Dylewska, Joanna

Tego wieczoru zachód słońca w Pluskach był wyjątkowo malowniczy.

zachód slońca w Pluskach, Joanna
ścieżka Góra Dylewska, Joanna
2021-07-24

14 wrzesień 2021 11:12

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Pięknie Asia, u Was jak zawsze sporo przyrody, co bardzo lubię 🙂 Ostróda nie była nam dana na naszym wyjeździe, ale chętnie zawitamy tam kiedyś. Super molo![/cytuj]

Ja też lubię przyrodę, co chyba łatwo zauważyć. Ostróda zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie.

14 wrzesień 2021 11:05

[cytuj autor='Południowa Hania']no proszę kościół metodystyczny czyli mój bo ja metodystka 🙂. To Jezioro Francuskie bardzo mi przypomina z fotek/programów , klimaty Południa USA - Luizjany, sama zobacz[/cytuj]

Rzeczywiście wygląda trochę podobnie.

14 wrzesień 2021 11:04

[cytuj autor='Roman Świątkowski']Bardzo ciekawe miejsce odwiedzilaś[/cytuj]

Dziękuję.

[cytuj autor='Mariusz']Jezioro rewelacyjne! Uwielbiam takie klimaty i jeszcze legenda z dreszczykiem w tle... Zachód, jak zwykle, malowniczy i piękny, a sam dzień i aktywny i turystycznie fajny, czegóż chcieć więcej?[/cytuj]

Jakoś w tym roku mniej szukałam legend o zamkach, za to znalazłam o jeziorze...

14 wrzesień 2021 10:58

11 wrzesień 2021 10:05
Konto użytkownika zostało usunięte
11 wrzesień 2021 06:13

Bardzo ciekawe miejsce odwiedzilaś

10 wrzesień 2021 19:47

10 wrzesień 2021 14:56

[cytuj autor='Maciej A']Podobne były ścieżki naszego urlopu w tych rejonach. Na wzgórzach Dylewskich byliśmy na wieży obserwacyjnej p-poż., widzieliście ją na wzgórzu? Jeszcze zajechaliśmy z ciekawości do Hotelu Ireny Spa, ale nie doznaliśmy odnowienia :-). Poza tym niedaleki kanał Elbląski, my zaliczyliśmy pochylnię Buczyniec, coś czuję że o tym jeszcze napiszecie, bo to perełka turystyczna. A Ostróda całkiem fajna, lubię takie miejscowości nad jeziorkami.[/cytuj]

Wieżę p-poż oczywiście widzieliśmy. Odnowienia nie potrzebowaliśmy 🙂 W Buczyńcu byliśmy kilka lat temu (https://podroze.polskieszlaki.pl/wasze-podroze/10838,statkiem-po-trawie-powitanie-fromborka). Teraz, żeby się nie powtarzać, naszym łupem padła taka boczna odnoga Kanału Elbląskiego w kierunku Starych Jabłonek + dwie śluzy i o nich zamierzam napisać. Tymczasem pogoda ładna, więc raczej weekend spędzę na kolejnej wycieczce, a opisywanie poprzednich znów poczeka. Ech...

10 wrzesień 2021 14:27

Podobne były ścieżki naszego urlopu w tych rejonach.