Śluza Dębowo + Kopytkowo i Dolistowo, czyli Kanał Augustowski+

śluza Dębowo, Joanna

Śluzy na Kanale Augustowskim miały być wyjściem awaryjnym na wypadek, gdyby z jakiegoś powodu nie udało się pojechać na zaplanowany urlop. Urlop się udał, nie było potrzeby sięgania po plan awaryjny, ale pomysły na wycieczki związane z Kanałem Augustowskim zostały. Szkoda, żeby takie dobre pomysły się marnowały…

Kanał Augustowski jest unikatowym dziełem budownictwa wodnego z pierwszej połowy XIX wieku. Miał połączyć Biebrzę z Niemnem i stworzyć szlak wodny łączący Wisłę z Bałtykiem z pominięciem Prus. Jego całkowita długość wynosi około 103,4 km. Jest położony na terenie Polski i Białorusi. 14 śluz znajduje się po stronie polskiej, 1 w pasie granicznym i 3 po stronie białoruskiej. Obecnie Kanał Augustowski jest wykorzystywany jako malowniczy szlak wodny.

przy śluzie Dębowo, Joanna

Na początek – początek Kanału Augustowskiego. Kanał Augustowski kojarzy się głównie z okolicami Augustowa, ale zaczyna się nad Biebrzą.

początek Kanału Augustowskiego, Joanna

Pierwszą śluzą na kanale od strony Biebrzy jest śluza Dębowo. Przyjechaliśmy do niej z Dolistowa drogą biegnącą wzdłuż Biebrzy, krętą jak Biebrza i przez Biebrzę czasem zalewaną.

droga między Dolistowem a Dębowem, Joanna

Śluza Dębowo położona jest na 0,35 km Kanału Augustowskiego. Została wybudowana w latach 1826 – 1827 pod kierunkiem podporucznika inżyniera Michała Przyrembla. Jest jednokomorowa, a konstrukcję ma betonowo – ceglaną. Pozwala pokonać różnicę poziomów 2,07 m w czasie około 20 minut. Wrota śluzy są drewniane, otwierane ręcznie. Warto zwrócić uwagę na niewielki domek operatora znajdujący się obok śluzy.

śluza Dębowo, Joanna

Po obejrzeniu śluzy Dębowo, przenieśliśmy się w typowo biebrzańskie klimaty.

Kopytkowo, Joanna

Marzyło mi się przejście żółtym szlakiem z Kopytkowa do wydm i wieży widokowej na uroczysku Nowy Świat. Niestety nie udało się. Czytałam, że ten odcinek szlaku jest trudny i sezonowo niedostępny. Nie brałam go pod uwagę wiosną, ale w październiku miałam nadzieję, że da się przejść suchą nogą. Tymczasem okazało się, że nawet teraz bez kaloszy ani rusz.

żółty szlak w Kopytkowie, Joanna

Znaki szlaku umieszczone na tyczkach są dobrze widoczne, odległość do przejścia wynosi ok. 3 km, ale woda sięga do kostek. Żadnej kładki nie ma. Pewnie mogłaby przeszkadzać łosiom, a tu ich potrzeby są ważniejsze niż wygoda turystów.

Kopytkowo, Joanna

Kilka kroków (albo raczej kilka susów) zrobiłam skacząc po wysokich kępach turzyc, aż w końcu nie trafiłam nogą na kolejną kępę i … nie uszło mi to na sucho.

żółty szlak w Kopytkowie, Joanna

Wycofałam się szepcząc pod nosem prośbę do świętego Mikołaja o porządne kalosze. Jak się uda to wrócimy tu następnego lata lepiej przygotowani.

Nie zamierzałam jeszcze rozstawać się z Biebrzą. Wróciliśmy do Dolistowa i rozsiedliśmy się pod wiatą przy plaży na mały piknik.

plaża w Dolistowie, Joanna

Towarzyszyły nam żurawie odlatujące na zimę. Klucze tych pięknych ptaków jeden za drugim przemierzały niebo nad naszymi głowami z głośnym klangorem. Patrzyłam i słuchałam ze świadomością, że na następną taką okazję pewnie trzeba będzie czekać aż do wiosny. Na razie razem z żurawiami zakończyliśmy sezon turystyczny.

żurawie w Dolistowie, Joanna
plaża w Dolistowie, Joanna
2021-10-03

22 listopad 2021 12:32

[cytuj autor='Mariusz']Ciekawe tereny, niestety, zupełnie mi nieznane 😢 Fajnie masz, że możesz taką wycieczkę zaplanować na jeden dzień, w moim przypadku to wyprawa co się zowie. No i patrząc na zdjęcia to te kalosze lepiej zamienić na rybaczki 🙂[/cytuj]

A wiosną to najlepiej od razu zabrać ze sobą łódkę 😉

22 listopad 2021 12:30

[cytuj autor='Roman Świątkowski']Bardzo fajna atrakcja. Warta zobaczenia. Dawno Mazury nie byly odwiedzane przezemnie może pora coś zorganizować.[/cytuj]

Zdecydowanie warto. Polecam.

19 listopad 2021 18:06

19 listopad 2021 11:54

19 listopad 2021 08:16

[cytuj autor='marian']Kolejna bardzo ciekawa wycieczka.Dwa lata temu byłem w Augustowie.Mieliśmy okazje przepłynąć przez śluzę Przewięź.[/cytuj]

Przewięź jest chyba najbardziej znana, ale moja ulubiona to śluza Paniewo, bo jest dwukomorowa i kiedyś w jej sąsiedztwie spędziłam fajne wakacje.

18 listopad 2021 22:04

18 listopad 2021 12:27

[cytuj autor='allie']Ha, ciekawie się składa, bo dla nas w tym roku Augustów był zasadniczym celem urlopowym 🙂 Okolice są absolutnie piękne.[/cytuj]

Zgadzam się, że są piękne. Dość rzadko bywamy w Augustowie mimo, że mamy w miarę blisko (ok. 100 km). Może uda się to troszkę nadrobić. 🙂

17 listopad 2021 20:19

17 listopad 2021 12:32

Mając lat "-naście" widziałam wszystkie śluzy Kanału Augustowskiego położone w Polsce. Wymyśliłam, żeby ten wyczyn powtórzyć, bo od nas wystarczą do tego jednodniowe lub weekendowe wycieczki. Dobry początek już jest, a co będzie dalej? Zobaczymy w przyszłym roku. 🙂

17 listopad 2021 11:28

Bardzo pięknie przyrodniczo Asiu, a dodatkowo jeszcze unikatowa atrakcja 🙂 fragmentami coś tam widzieliśmy, ale chciałoby się bardziej temu przyjrzeć 😉