Magurski Wodospad, Diabli Kamień i pyszna rybka w Foluszu

Diabli Kamień, Joanna

Bez zbędnych wstępów i ociągania się pojechaliśmy do Folusza.

Folusz, Joanna

Planując wyjazd w Beskid Niski wyobrażałam sobie, że ścieżka przyrodnicza Folusz będzie jedną z pierwszych, na które się wybierzemy. W praktyce czekała na nas prawie do końca urlopu.

ścieżka przyrodnicza Folusz, Joanna

Zaparkowaliśmy przy Domu Pomocy Społecznej w Foluszu. Przy samym wejściu na ścieżkę przyrodniczą też jest parking, ale chodziło mi o to, żeby najmniej ciekawy kawałek trasy między ostatnim a pierwszym punktem ścieżki przejść na początku, a nie na końcu, kiedy do nudnego dreptania asfaltem dochodzi zmęczenie.

początek ścieżki przyrodniczej Folusz, Joanna

Ścieżka przyrodnicza Folusz ma długość około 4 km. Oznakowana jest kolorem czerwonym. Nie tworzy pełnej pętli, a chcąc dojść do punktu wyjścia i nie wracać tą samą drogą trzeba pokonać w sumie prawie 6,5 km. Na początku ścieżki jest kasa, ale my kasjera nie zastaliśmy. Może byliśmy za wcześnie.

ścieżka przyrodnicza Folusz, Joanna

Na trasie spotykaliśmy kolejne punkty ścieżki z krótkimi opisami. Jednym z ciekawszych jest Wodospad Magurski. Z pewnością wygląda on atrakcyjniej po wiosennych roztopach lub dużych ulewach. W słoneczny letni dzień wody w wodospadzie płynęło niewiele więcej niż z cieknącego kranu.

Wodospad Magurski, Joanna

Po krótkim postoju ruszyliśmy dalej. Wkrótce miało miejsce wyjątkowo ciekawe przyrodnicze spotkanie. Salamandra ładnie pozowała do zdjęć, spełniając w ten sposób jedno z moich turystyczno-przyrodniczych marzeń. Jak widać nie tylko złote rybki spełniają marzenia, salamandry też to potrafią 🙂.

ścieżka przyrodnicza Folusz - salamandra, Joanna

Dotarliśmy do wychodni skalnej zwanej Diablim Kamieniem. Według legendy diabeł upuścił głaz w tym miejscu i stąd nazwa.

Diabli Kamień, Joanna

Diabli Kamień można obejść dookoła trasą, którą wyznaczają drewniane poręcze. Idzie się po kamieniach, korzeniach. Ogólnie równo nie jest.

Córka stwierdziła, że nie chce iść w kółko, bo zmęczona. Poszłam sama z aparatem. Wróciłam. Dziecka nie widać. Okazuje się, że poszła jednak za mną. Po chwili wróciła. Potem mąż ruszył na obchód kamienia. Córka poszła jeszcze raz z tatusiem. Wrócili. Zjedliśmy kanapki. Córka spytała, czy może iść jeszcze raz sama…. Dopiero po tym trzecim okrążeniu powiedziałam: Dość.

Wnioski:
1.       Diabli Kamień ma właściwości zbliżone do placu zabaw w zakresie usuwania zmęczenia z dziecinnych nóżek.
2.       Czyżby to był jakiś znak, że trzeba planować kolejny urlop w Górach Stołowych?

Po dłuższym odpoczynku (odpoczywać można siedząc na ławce lub biegając wokół głazu 😉 ) poszliśmy dalej. Ostatni odcinek trasy przebiegał wzdłuż potoku Kłopotnica.

mostek na potoku Kłopotnica, Joanna

W Foluszu napotkaliśmy Fish bar Pstrąg i Karp i postanowiliśmy z niego skorzystać. Zamówiliśmy gotową smażoną rybkę, ale dla chętnych jest tu też możliwość własnoręcznego złowienia pstrąga.

Folusz - pstrąg w stawie, Joanna
Folusz - pstrąg na talerzu, Joanna

Po powrocie do Krempnej podjechaliśmy w kierunku Świątkowej do ostatniego punktu ścieżki Dobry widok, położonego najdalej od nas. Podziwialiśmy uroki Wisłoki w wieczornym słońcu.

Wisłoka koło Krempnej, Joanna
nasza trasa z Folusza, Joanna
2022-08-17

21 listopad 2022 13:32

[cytuj autor='tomtur']Wielce zachęcające. Ciekawe spostrzeżenie, również Macieja, że wśród skałek dzieciom mija zmęczenie. A pokolenie wyżej, lub nawet jak u mnie o dwa wyżej, często marzy o jakimś wygodnym miejscu do zalegnięcia. Dawno temu miało się te 7-8 lat -🙂[/cytuj]

Od tego stwierdzenia, że dwa pokolenia wyżej marzy się o miejscu do zalegnięcia są jednak pewne wyjątki. Przynajmniej ja takie znam 😉

21 listopad 2022 08:21

[cytuj autor='Maciej A']Super Wam wyszła wycieczka. Jak się ogląda zdjęcia tych skałek w lesie to faktycznie nasuwa się słusznie nawiązanie do Gór Stołowych. Co by nie powiedzieć, skałko-lubność dzieci będzie tam zaspokojona jak najbardziej, a i Wam spodoba się na pewno. Wasz następny górski cel? Doskonały wybór byłby :-)[/cytuj]

Masz rację ,Joanno. Masz rację, Macieju. Góry Stołowe są niesamowite. Byłem 3 a może i 4 razy. Trafiłem na wycieczkę, której uczestniczką była dziewczyna lat 25 max, natomiast z dużą nadwagą. Gdy zasapana i z potem na twarzy przecisnęła się przez ostatnie skałki otrzymała wielkie oklaski, również od innych turystów. Miłe są takie momenty na szlakach.

21 listopad 2022 08:13

15 listopad 2022 14:23

[cytuj autor='Południowa Hania']piękna wycieczka, w jakiej cenie ten pstrąg? wygląda super.[/cytuj]

Smakował też super. Cena jak za rybę, dokładnie nie pamiętam, ale raczej nie był to najtańszy obiad.

15 listopad 2022 12:43
Konto użytkownika zostało usunięte
15 listopad 2022 11:04

Dzięki.

Po górach to może nad morze, a może jeszcze coś innego. Pomysłów nie brakuje, a na konkretne planowanie jeszcze za wcześnie. Góry Stołowe wciąż w marzeniach, więc pewnie kiedyś i na nie przyjdzie pora.

15 listopad 2022 10:07

Super Wam wyszła wycieczka.

Wasz następny górski cel? Doskonały wybór byłby :-)