Okolice Jasła – skansen Karpacka Troja w Trzcinicy i Mini Zoo w Wolicy

mini zoo w Wolicy, Joanna

Zafundowaliśmy sobie dzień wypoczynkowy. Żadnego męczącego łażenia po górach. Do południa w ogóle leniuchowanie – tylko interaktywne Muzeum Magurskiego Parku Narodowego w roli placu zabaw. Dłużej nie wytrzymałam.

Po wczesnym obiedzie pojechaliśmy do Trzcinicy położonej około 5 km od Jasła. Zamierzaliśmy zwiedzić Skansen Archeologiczny „Karpacka Troja”.

skansen Karpacka Troja, Joanna

Częścią Karpackiej Troi jest pawilon wystawowy, w którym zaprezentowano przedmioty znalezione przez archeologów na grodzisku podczas prac wykopaliskowych oraz sceny z życia codziennego dawnych mieszkańców tych ziem. Wyświetlany jest też film o historii Trzcinicy. Właściwie od tego powinniśmy zacząć zwiedzanie, ale akurat przyjechała duża grupa zorganizowana, więc chcąc uniknąć tłoku, film i wystawę zostawiliśmy sobie na koniec.

Przeszliśmy od razu do parku archeologicznego. Zrekonstruowano tu dwie osady: wioskę z epoki brązu i wioskę słowiańską.

Podeszliśmy do zagrody hodowlanej ze zwierzętami, które towarzyszyły ludziom w dawnych czasach. Oczywiście kozy, owce i bydło dawnych ras spodobały się zwłaszcza dziecku. Wiadomo, że jak coś się rusza, to jest ciekawsze.

skansen Karpacka Troja, Joanna

Następnie powędrowaliśmy na położone trochę wyżej grodzisko. Odtworzono tu fragmenty murów obronnych, bramy i chaty w miejscach, gdzie odkryto ich pozostałości.

Na koniec trasa zwiedzania prowadzi do wieży widokowej. Niestety nie mogliśmy na nią wejść, bo akurat była zamknięta z powodu remontu. Szkoda.

skansen Karpacka Troja - wieża widokowa, Joanna

W drodze powrotnej zaplanowałam niespodziankę dla tych, co lubią zwierzaki. Mini Zoo w Wolicy poza weekendem otwarte jest dopiero od 15:00. Między innymi dlatego nie wyruszyliśmy na zwiedzanie z samego rana. Nie chciałam przejeżdżać koło Wolicy zbyt wcześnie.

W Mini Zoo zobaczyliśmy różnorodne ptactwo: kury, indyki, pawie, strusie, a także inne zwierzęta.

mini zoo w Wolicy, Joanna

Mogliśmy dokarmiać daniele jabłkami (w cenie biletu) i alpaki marchewką (za dodatkową opłatą).

Alpaki można ostatnio spotkać w wielu miejscach i chyba nie trzeba ich nikomu przedstawiać. Napiszę tylko, że wsiąkliśmy na dobre. Prawie do zamknięcia Mini Zoo pozostaliśmy na pastwisku wśród przemiłych, puszystych i bardzo przyjaznych zwierzaków. To był taki urlopowy „dzień dziecka”.