Stawy i groble, ryby i ptaki, Sułów i Ruda Sułowska

czapla siwa, Joanna

Po dwóch dniach podróżowania mieliśmy dość spędzania czasu w samochodzie, więc wybraliśmy się niedaleko od miejsca noclegu, bo tylko do Sułowa i Rudy Sułowskiej.

W Sułowie zatrzymaliśmy się przy rynku, gdzie kolorowy karp wyglądał jakby wyrastał z krzaków.

Sułów, karp na rynku, Joanna

Spacer po Sułowie doprowadził nas do dwóch szachulcowych kościołów o charakterystycznym wyglądzie „w kratkę”. Jednym z nich jest kościół Matki Bożej Częstochowskiej, dawniej ewangelicki, a obecnie rzymskokatolicki filialny. Drugi to kościół parafialny św. Piotra i Pawła znajdujący się na cmentarzu.

Sułów, kościół MB Częstochowskiej, Joanna
Sułów, kościół św. Piotra i Pawła, Joanna

Po drodze, zaglądając przez zamkniętą bramę, pomiędzy starymi drzewami dawnego parku dostrzegliśmy pałac rodu von Burghaus zbudowany w stylu barokowym. Niestety bliżej podejść się nie dało.

Sułów, pałac, Joanna

W Rudzie Sułowskiej zaparkowaliśmy w pobliżu Hotelu Naturum i kolejnego kolorowego karpia. Ten karp w przeciwieństwie do poprzednich nie został pomalowany jednakowo po obu stronach, ale ma inny wzór na prawym i lewym boku.

Ruda Sułowska, karp przy Hotelu Naturum, Joanna

Zaraz po zapoznaniu się z karpiem wyruszyliśmy na trasę ścieżki przyrodniczej Wokół Stawów Trześniówki. Ścieżka tworzy pętlę o długości około 5 km i posiada 8 tablic informacyjnych. Rozpoczyna się za Zajazdem Głowaczówka i w większości biegnie groblą pomiędzy stawami.

Ruda Sułowska, ścieżka przyrodnicza, Joanna

Było gorąco i obawiałam się, że upał będzie nam mocno dokuczał. Obawy okazały się zupełnie niepotrzebne. Historia Stawów Milickich sięga kilkaset lat wstecz. Prekursorami zakładania stawów i hodowli ryb w okolicach Milicza byli cystersi. Mieli oni (a także ich następcy) w zwyczaju sadzić dęby na groblach między stawami. Dzięki temu teraz kilkusetletnie dębowe aleje dawały nam przyjemny cień.

grobla między stawami, Joanna

Jeśli chodzi o ptaki, spodziewałam się, że je spotkam i nie zawiodłam się. Zachwyciła mnie ilość i różnorodność ptactwa. W tych okolicznościach przyrody niewiele brakowało mi do szczęścia – może tylko dłuższego obiektywu do aparatu.

łabędź niemy, Joanna
łyska z młodymi, Joanna
perkoz na gnieździe, Joanna
może orzeł, Joanna
bocian czarny, Joanna
czapla siwa, Joanna

Szliśmy niespiesznie rozglądając się na boki zwłaszcza tam, gdzie trzciny nie zasłaniały widoku.

stawy koło Rudy Sułowskiej, Joanna

Do Rudy Sułowskiej wróciliśmy głodni akurat na porę obiadową. Gospoda 8 Ryb tylko na to czekała. Zdecydowałam się na zupę rybną i od męża spróbowałam suma w bekonie, ale wybór nie był łatwy, bo inne dania też kusiły.

Ruda Sułowska, Gospoda 8 Ryb, Joanna

Po obiadku, już prawie na koniec podeszliśmy do Muzeum Tradycji Rybackiej. Zobaczyliśmy też ostatni etap hodowli karpia, czyli płuczkę i to co dzieci lubią najbardziej, czyli zagrodę ze zwierzętami.

Ruda Sułowska, zagroda ze zwierzętami, Joanna

Wracając do Rudy Milickiej zajechaliśmy do Ostoi Konika Polskiego w pobliżu Milicza. Koników nie zobaczyliśmy, ale kolorowy karp stał na swoim miejscu.

Milicz, karp przy Ostoi Konika Polskiego, Joanna

Mewy też nie zawiodły.

Milicz, Ostoja Konika Polskiego, Joanna

Na tym zakończyliśmy zwiedzanie tego dnia.

Sułów, Joanna
Sułów, kościół MB Częstochowskiej, Joanna
Sułów, pałac, Joanna
Sułów, Piotr i Paweł przy bramie cmentarza, Joanna
Sułów, kościół św. Piotra i Pawła, Joanna
Sułów, zabytkowy nagrobek na cmentarzu, Joanna