Spacerów i zwiedzania nie mamy dość, czyli Postolin, Twardogóra i Goszcz

Goszcz, ruiny pałacu, Joanna

Kolejny dzień urlopowego wędrowania rozpoczęliśmy w Postolinie. Zatrzymaliśmy się na parkingu przy rzymskokatolickim kościele filialnym pod wezwaniem Chrystusa Króla. Ładna szachulcowa świątynia z końca XIX wieku dawniej była kościołem ewangelickim. Warto zwrócić na nią uwagę mimo, że w pobliżu nie ma żadnego kolorowego karpia.

Postolin, kościół Chrystusa Króla, Joanna

Z Postolina wyruszyliśmy na ścieżkę przyrodniczą prowadzącą na Wzgórze Joanny. Będąc imienniczką tego wzniesienia nie mogłam go pominąć w swoich planach.

Postolin, Joanna

Wędrowaliśmy kierując się zielonymi znakami ścieżki i trochę mapą, bo w niektórych miejscach oznakowanie było niejednoznaczne. Po drodze minęliśmy park podworski, głaz narzutowy i leśny stawek.

w drodze na Wzgórze Joanny, głaz narzutowy, Joanna

U celu wyprawy, na Wzgórzu Joanny zastaliśmy ukryty wśród drzew zamek myśliwski, zwany Wieżą Odyniec. Ów zamek został zbudowany w 1850 roku przez Heinricha Rudolfa von Salisch z Postolina, który był ponoć dobrym myśliwym. Nazwa wzgórza pochodzi prawdopodobnie od imienia jego matki.

Wzgórze Joanny, wieża Odyniec, Joanna

W tym miejscu zrobiliśmy postój. Zjedliśmy kanapki, odpoczęliśmy i wróciliśmy do Postolina czerwonym szlakiem. Dalszy ciąg ścieżki przyrodniczej też powinien doprowadzić nas do punktu wyjścia, bo ścieżka tworzy pętlę, ale wybraliśmy trasę trochę krótszą i lepiej oznakowaną.

Z Postolina wyruszyliśmy na zwiedzanie z zamiarem powiększenia kolekcji kolorowych karpi o kolejne okazy. W Twardogórze zobaczyliśmy kościół pod wezwaniem Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych,

Twardogóra, kościół Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, Joanna

zamkniętą bramę do parku pałacowego

Twardogóra, brama do parku pałacowego, Joanna

oraz szachulcowy kościół pod wezwaniem Trójcy Świętej i Matki Boskiej.

Twardogóra, kościół Trójcy Świętej i Matki Boskiej, Joanna

Przy tym kościele znajduje się karp pomalowany „w mur pruski” i w ten sposób nawiązujący wyglądem do ścian świątyni.

Twardogóra, karp przy kościele Trójcy Świętej i Matki Boskiej, Joanna

Następnie pojechaliśmy do ruin pałacu von Reichenbachów w Goszczu. Barokowo-rokokowy pałac wzorowany na rezydencjach francuskich został wzniesiony w XVIII wieku. Do 1945 roku należał do rodu von Reichenbachów. Po pożarze w 1947 roku nie został odbudowany. Dziś odrestaurowana i użytkowana jest część północno-zachodniego skrzydła. Reszta pałacu pozostaje ruiną, ale jest to ruina zabezpieczona, zadbana i posprzątana i ogólnie robi dobre wrażenie.

Pochodziliśmy po kilku kondygnacjach pałacowych murów, a na dziedzińcu przy odremontowanym skrzydle pałacu odnaleźliśmy kolejnego kolorowego karpia.

Goszcz, karp na dziedzińcu pałacu, Joanna

Na koniec odwiedziliśmy Campus Domasławice. Przyciągnął nas tu kolorowy karp i pora obiadowa.

Campus Domasławice, karp, Joanna

Znów zamówiłam rybę. Już nie pamiętam jaką, ale pamiętam, że mi smakowała. Campus Domasławice oferuje też pole namiotowe, park linowy i inne atrakcje, ale tym razem nie skorzystaliśmy, tylko zaraz po obiedzie wróciliśmy do Rudy Milickiej.

Campus Domasławice, obiad, Joanna

Tego dnia nie byliśmy nad stawami, ale dzień w Dolinie Baryczy bez ptaków byłby dniem straconym, więc dorzucam zdjęcie zięby, która towarzyszyła nam przy obiedzie.

Campus Domasławice, zięba, Joanna
Goszcz, ruiny pałacu, Joanna
2023-07-21

01 grudzień 2023 15:19

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Pięknie Asiu, tych miejscowości nie znałam a bardzo ładne obiekty 🙂[/cytuj]

Tak, ładne. Powiedziałabym nawet, że coraz ładniejsze. Widziałam ruiny w Goszczu na zdjęciach sprzed kilku lat i wyglądały dużo gorzej. Chyba przeszły ostatnio jakąś rewitalizację.

01 grudzień 2023 15:16

[cytuj autor='marian']Cudze chwalicie swego nie znacie. Wstyd że jeszcze nigdy nie dotarłem na wzgórze Joanny i nie widziałem tego zamku ,, wieża Odyniec". Podziwiam Cię, jak bardzo dobrze przygotowałaś się do urlopu.[/cytuj]

Dzięki. Tak to już jest, że im dalej jadę, tym dokładniej planuję, żeby nie przegapić czegoś ciekawego. A i tak nigdy nie da się zobaczyć wszystkiego.

29 listopad 2023 18:58

Pięknie Asiu, tych miejscowości nie znałam a bardzo ładne obiekty 🙂