Sobota na zamku Chudów

zamek, w różnych ujęciach ta i 23 następne foty, mokunka

W Chudowie, niedaleko Gliwic nie byliśmy ze 4 lata. Postanowiliśmy więc wybrać się tam w sobotę 21 czerwca . Początkowo myśleliśmy o niedzieli ale okazało się , że będzie tam Festiwal błota…wiec darowaliśmy sobie tę atrakcję (?) ; niekoniecznie miałam ochotę oglądać zapasy w błocie hihihi . Po drugie pamiętam , gdy byliśmy poprzednim razem akurat było organizowane tam spotkanie pt ”Szwedzi na zamku” , owszem było bardzo interesująco ale ludzi było , multum. Nie było miejsc na parkingu .

Tym razem uznałam, że skoro chodzę o kuli , to wolę uniknąć tłumów. To był dobry wybór !

, mokunka

Wszystko mogliśmy spokojnie pooglądać 🙂

Najpierw zamek, czyli tak naprawdę pozostałości po zamku Chudów w postaci wieży z zabudowaniami . Ładnie odnowione : część murów, nowe drewniane ganki i schody, całkiem nowy dach . Można zwiedzać piwniczki, komnaty. W komnatach zainscenizowane (z manekinami) scenki, z życia zamku w poprzednich epokach. Ciekawe! W piwniczkach dawne sprzęty . Do obejrzenia również wewnętrzny dziedziniec . Wokół zamku fajny park , w którym jest obecnie umieszczona zabytkowa pasieka oraz dość dziwaczne rzeźby , generalnie bardziej dziwolągi niż postacie…ale co tam są takowe po prostu i tyle . W parku mosteczki , kładeczki nad rowem po niegdysiejszej fosie . Jest też wielki glaz narzutowy , niestety tablica informacyjna małoczytelna .

Do murów zamkowych przylega niewielka knajpka o nazwie „Bar przy Tekli” . Długo zastanawiałam się cóż lub któż to owa Tekla? ! I co się okazało…. To zabytkowa ,wielka topola z XVIII wieku . Zdziwiłby się ten kto myśli , że topola to - ot takie sobie drzewo. Tu zaskoczenie , jej konar jest tak ogromy, acz w środku pusty, iż wstawiono tam trzy drewniane (fakt , ze niewielkie) stoliki , dwie ławy i dwa krzesła . Niesamowite !!! Jedyne skojarzenie z tym miejscem to scenka z „W pustyni i w puszczy” gdy Staś i Nel mieszkali we wnętrzu ogromnego baobabu.

Topola Tekla , doczekała się tablicy informacyjnej i w najlepsze pięknie się zazieleniła ,mimo pustego (prawie) sędziwego, solidnego konaru 🙂 Starałam się to obfocić aby Wam pokazać 🙂 . Wyjątkowo to oryginalne !

Niedaleko zamku jest też pięknie odnowiona oberża, która kiedyś nosiła miano „Pod Świętym Jerzym” . Obecnie ,nowy właściciel nadal jej nazwę „Czarny koń” . Pięknie zachował fragmenty dawnych fundamentów . Pod taflą szklanej podłogi , ze zbrojonego szkła . Wystrój nawiązuje do XIX-wiecznej oberży . Na dworze są parasole i stoliki , z widokiem na zamek . Fajnie .

Pięknie tam , wokól zielono, dobrze rozwinięta infrastruktura turystyczna . Widać , że Fundacja „Zamek Chudów”, która administruje nie tylko tym zamkiem ale np. Wieżą rycerską w Siedlęcinie na Dolnym Śląsku działa kreatywnie i efekty tych działań są dostrzegalne ; zdecydowanie to wszystko in plus.

oberża
glaz narzutowy, mokunka
zabytkowa pasieka, mokunka
rzeźby w parku ta i kolejna fota, mokunka
, mokunka
kuchnia polowa , mokunka
2014-06-23

Tadeusz Walkowicz
04 lipiec 2014 16:02

Świetna wycieczka Mokunko, zamki też lubię.

Pozdrawiam tadek

24 czerwiec 2014 19:24

Bardzo dziekuję za miłe komentarze 🙂 topola Tekla robi wrażenie , dawno nie trafilo mi się coś tak oryginalnego , czego nie spodziewałam się w odwiedzanym miejscu .

pozdrawiam 🙂

Ela
24 czerwiec 2014 18:21

Super miejsce, Topola rewelacja, chociaż po przeczytaniu słowa Tekla, pomyślałam o pajęczycy z Pszczółki Maji🙂. Śliczne zdjęcia i fajna relacja.

Danusia
24 czerwiec 2014 14:19

Ale ktoś miał świetnego pomysła na tą topolę:-) Super sprawa,sama też bym z przyjemnością posiedziała. Aczkolwiek i zamek wart grzechu. Oczywiście nie znam,więc może kiedyś...;-) Póki co mogę tylko bliziutko organizować wypadziki dla złapania oddechu,jak zwykle o tej porze roku,tonę w papierach. Nawet nie mam kiedy ich opisać.

Roman Świątkowski
24 czerwiec 2014 10:41

Fajna wycieczka, świetne miejsce odwiedziłaś. Pogoda dopisała, odbudowana wieża zamku jak i pozostała część zamku super, lubię takie miejsca.

24 czerwiec 2014 09:49

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']No sporo Krajtroterów jest zainteresowanych zamkami, u nas też to wysoki priorytet 🙂 [/cytuj]

Racja Aniu , ja też zamki - jeśli są na trasie moich wyjazdów , zwiedzam obowiązkowo 🙂

24 czerwiec 2014 09:25

24 czerwiec 2014 09:09

[cytuj autor=' Marcin_Henioo']Faktycznie, świetna wyprawa. Ta topola Tekla to ewenement na skalę kraju chyba? Nigdy czegoś podobnego nie widziałem... [/cytuj]

Masz racje, ewenement ! Ja też sie z czymś podobnym nie spotkałam . Rewelacyjnie i arcyciekawie to zaaranżowano 🙂.

Grupka harcerzy a raczej zuchów była w sobotę w Chudowie i mimo próśb druha prowadzacego tę wesołą gromadkę chcieli siedzieć przy owej Tekli lub w jej wnętrzu i wyraźnie ociągali sie z pojściem na sam zamek. Dopiero gwizdek i słowa  "zbiórka i baczność" odciągnęła ich uwagę od topoli Tekli. Wcale się nie dziwię.... 🙂

Dorka i Krzych, wiem ,że zamki to dla Was nr 1 . Udanego urlopu !Zwiedzajcie i opisujcie 🙂

Ostatnio edytowany: 2014-07-27 21:19

Marcin_Henioo
24 czerwiec 2014 08:02

24 czerwiec 2014 06:50

Świetnie, my tez w Chudowie nie byliśmy kilka lat i nawet w ten weekend o nim mówiliśmy 🙂

Z tą Teklą - fantastyczna sprawa, wczesniej tego nie było 🙂

Krzysztof Dorota
23 czerwiec 2014 23:06

Mokunko super super zamek bardzo nam się podoba niebyliśmy ale to nasze klimaty własnie planujemy z żonką urlop to będzie mega wypoczynek i zwiedzanko pozdrawiamy 🙂))))

Barsolis Karol Turysta Kulturowy
23 czerwiec 2014 21:58

superro wyprawa.

super  knajpka w  topoli . ladny zamek  otoczony warka.

"wsio"pikne.

Pozdrawiam karol

23 czerwiec 2014 21:29

Super wycieczka.Te drzewo to najbardziej mi się podoba.Nigdy tam nie byłem a często w tych okolicach jestem.